Nyitókép: Cseke Csilla

Védőbeszéd a Hableány-ügyben: az ukrán kapitány ártatlan?

Infostart
2023. szeptember 18. 17:44
Tóth M. Gábor, Jurij C. védője bizonyítottság, illetve bűncselekmény hiányában kérte védence felmentését, perbeszédében többször is arra utalt, hogy Lombos László, a Hableány kapitánya a felelős a történtekért.

A védőbeszéddel folytatódott a Hableány-per tárgyalása a Pesti Központi Kerületi Bíróságon. Tóth M. Gábor, Jurij C. hajóskapitány védője azt kérte, hogy bizonyítottság hiányában mentse fel a vádlottat a bíróság a halálos tömegszerencsétlenséget eredményező vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetésének vétsége alól, valamint bűncselekmény hiányában mentse fel az ukrán hajóst a 35-rendbeli segítségnyújtás elmulasztása vádja alól – írja a magyarnemzet.hu.

Az ügyvéd perbeszéde szerint

a tragédia bekövetkezéséért a kizárólagos felelős Lombos László, a Hableány kapitánya, aki maga is áldozata a szerencsétlenségnek.

A védő szerint ő nem tartotta be a hajózási szabályokat, az ügyvéd szerint nem is ott kellett volna hajóznia, ahol jártak, és nem adott elsőbbséget.

Korábban, szeptember 5-én a vádbeszédében mindenben fenntartotta a vádat Nováki Miklós ügyész. Az ukrán kapitányt halálos tömegszerencsétlenséget eredményező vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetésének vétségével és 35-rendbeli segítségnyújtás elmulasztásával vádolják.

A vád szerint Jurij C. a Viking Sigyn szállodahajóval 2019. május 29-én, az esti órákban a Duna bal partján található V. kerület, Akadémia nevű hajóállomásról indult el északnak, a Margit híd irányába. A Dunán ekkor azonos irányba közlekedett a Hableány nevű sétahajó, amelyen utasként 33 dél-koreai állampolgár, valamint a magyar személyzet, a kapitány és egy matróz tartózkodott. A Hableány a Parlament előtt balról megelőzte a Viking Sigynt, majd előtte hajózott, és így elsőbbségi helyzetbe került a Margit híd alatti áthajózásnál. A Sigynt kormányzó kapitány ennek ellenére gyorsítani kezdett. Ekkor körülbelül öt percig szabad szemmel és a hajó radarberendezésének képernyőjén, illetve a helymeghatározó adatokat megjelenítő kijelzőn is egyértelműen látható volt a Hableány hajó helyzete, iránya és sebessége, de a kapitány azonban a tőle elvárható figyelmet elmulasztotta, percekig nem a hajó vezetésére koncentrált, így mindezt nem észlelte, a biztonságos távolságot nem tartotta meg, az előzéshez szükséges rádió- és hangjelzést nem adta le.

A két hajó összeütközött, és a szállodahajó maga alá sodorta a sétahajót, amely azonnal elsüllyedt.