Nyitókép: Unsplash.com

Erős kritikákat kaptak Lázár János bejelentései

Infostart / InfoRádió - Herczeg Zsolt
2025. január 10. 13:13
Nem tartja érdemi intézkedéseknek Lázár János közlekedési miniszter bejelentéseit Vitézy Dávid fővárosi képviselő, a Podmaniczky Mozgalom vezetője, és a Közlekedő Tömeg Egyesület is hasonló véleménnyel van a tárcavezető terveiről.

Az építési és közlekedési miniszter minapi "közlekedésinfóján" tíz vállalásról tett bejelentést a MÁV-val és a Volánnal kapcsolatban. Egyebek között újabb mozdonyokat és vonatkocsikat ígért, késési biztosítást, az állam által megvásárolt GYSEV jármű- és személyi állományának hasznosítását az egész országban, valamint azt is, hogy a vonatokra fel nem férő utasokat busszal fogják szállítani.

Vitézy Dávid szerint Lázár János bejelentései arról tanúskodnak, hogy a kormány feladta az érdemi vasútfejlesztés ambícióját. Az ellenzéki politikus közölte: Csehország több mint ezer, Lengyelország több mint ezerötszáz milliárd forintot költ vasúti pályák korszerűsítésére, építésére, járművek beszerzésére, miközben Magyarország húszmilliárd forintot. "Érdemi nagyberuházások nem zajlanak, néhány jó ötlet van, mint hogy a vécéket felújítják, de nem ennek kellene a legnagyobb beruházásnak a magyar vasút életében. És néhány naiv, értelmetlen, vagy kivitelezhetetlen javaslat is van", fogalmazott. Ilyennek tartja a késési biztosítás bevezetését, amivel szerinte azt üzeni a kormány, hogy nem fog javulni a vasúti közlekedés színvonala, ráadásul a gyakorlati kivitelezés ennél és a klímás buszok bevetésénél is sok kérdést vet fel.

"Képzeljük el, amikor félóránként indulnak a Balatonra a Déli pályaudvarról, a 7-800 fős InterCityk tele emberekkel a nyári hónapokban. És akkor

majd indul mellé egy 40 fős busz, ami beáll az M7-esen a dugóba, meg betér Székesfehérvárra az autópályáról?

Ki fog arra átszállni, mi értelme van ennek, és honnan lesz erre elég busz és buszvezető" – sorolta a kérdéseket.

A Közlekedő Tömeg Egyesület szerint a miniszter olyan üzemviteli ígéreteket jelentett be, amelyek a normál működéshez kellenek és nem annak javításához – mondta az InfoRádiónak Király Bence, a szervezet elnökségi tagja. Felhívta a figyelmet, hogy még nem esett szó a pályakarbantartások, felújítások végrehajtásának ütemezéséről, ahogy arról sem, hogy az új vagy használt mozdonyok mikor és mekkora számban érkeznek a MÁV pályahálózatára.

"Holott az a helyzet, hogy már nemcsak a mellékvonali dízel motorkocsik robbannak le tucatjával a MÁV hálózatán, hanem a legfontosabb InterCity vonatokat húzó V43-as mozdonyok is,

amelyek 60 évesek, és amelyekből egyébként még 300 darab van az országban, de az üzemeltetésük fokozatosan ellehetetlenül. Ezek lennének az igazán fontos kérdések, de ezekről nem hangzottak el konkrétumok." – mutatott rá.

Király Bence és Vitézy Dávid egyaránt úgy gondolja, hogy a késési biztosítás nem válik be, mert a bérletek olcsók, ezért a visszajáró összeg annyira kicsi lesz, hogy nem éri meg az ügyintézéssel járó fáradságot.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Lázár János bejelentései - Vitézy Dávid, Közlekedő Tömeg Egyesület
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást