Nyitókép: MTI/Mihádák Zoltán

400 lóerő felett különleges jogosítványt írna elő egy javaslat

Infostart / InfoRádió - Herczeg Zsolt
2023. október 1. 08:00
Molnár Zsolt, az MSZP országgyűlési képviselője külön alkalmassági vizsgához kötné a 400 lóerőnél nagyobb teljesítményű autók vezetését, és korlátozott kategóriát határozna meg a kezdő sofőrökre. A KRESZ felülvizsgálata két lépésben történik meg, először a gyalogosok, a kerékpárosok és az elektromos rolleresek új szabályait dolgozzák ki – közölte válaszában a kormány.

Molnár Zsolt, az MSZP parlamenti képviselője három módosítási javaslattal érkezett az Országgyűlés plenáris ülésére. „Rengetegen notóriusan szembehelyezkednek a törvénnyel, a közösségi érdekkel és veszélyeztetik mások életét, ezért szükséges a közúti veszélyeztetés fogalmának beemelése a Büntető Törvénykönyvbe” – mondta a politikus.

Hozzátette: a szakértők is egyetértenek abban, hogy

a 400 lóerő feletti autók esetében külön tréninghez, pszichológiai és alkalmassági vizsgálathoz kellene kötni a vezetői engedély megszerzését.

Azt is szükségesnek tartja, hogy a kezdő vezetők elé korlátokat állítsanak, mert szerinte a rutintalan vezetők számára a 200 lóerő feletti autók vezetése irreális kihívást jelent.

Molnár Zsolt szerint az Európai Unió és a közlekedési szakértők is érzékelték, teendő van ezen a területen. Az uniós javaslatot ugyanakkor nem támogatja. Az Európai Unió tervei szerint a jelenlegi B-kategóriát két külön részre osztanák: megjelenne az úgynevezett B+ kategória is. Ennek hiányában – vezetői rutintól függetlenül – a gyorsforgalmi utakon maximum 110 km/órával közlekedhetnének az autósok, a B-kategóriás vezetői engedéllyel pedig csak 1,8 tonnáig lehetne járművet vezetni, afelett 3,5 tonnáig már kötelező lenne a B+ jogosítvány. Molnár Zsolt úgy véli,

az Európai Unió rossz úton jár azzal, hogy sebességhatárhoz és a gépkocsi súlyához kötné a különböző jogosítványkategóriákat.

A szocialista képviselő a kormány eddigi intézkedéseit támogathatónak, de kevésnek nevezte. A kormány terve szerint az osztályfőnöki óra tartalmazná a biztonságos közlekedési ismereteket is. Molnár Zsolt szerint a vonatkozó törvényben is pontosítani kellene a közúti veszélyeztetés és a vészhelyzet fogalmát.

„Ne kelljen pánikfélelemmel vezetni a gyorshajtók, a sávokat váltók, büntetőfékezők, ittas vezetők vagy még rosszabb, más anyagok által befolyásolt vezetők miatt” – indokolta javaslatát az MSZP-s országgyűlési képviselő.

A kormány szerint is át kell tekinteni az utoljára 2009-ben módosított KRESZ-t – mondta válaszában Ágh Péter, az Építési és Közlekedési Minisztérium állami beruházások társadalmi koordinációjáért felelős államtitkára. „A hatályos joganyag felülvizsgálatára két fázisban kerül sor.

Elsőként a gyalogosokkal, kerékpárosokkal kapcsolatos jogszabályok kerülnek felülvizsgálatra, illetve a motoros és e-rollerek szabályozásának kérdése is megvizsgálásra kerül”

– közölte az államtitkár.

A második szakaszban a KRESZ-hez kapcsolódó jogszabályi felülvizsgálat történik meg szerkezeti és jogtechnikai szempontból. Ugyancsak ebben a fázisban tervezik a gyorsforgalmi úthálózatot érintő sebességhatárok mértékének meghatározását is. A közlekedési minisztérium jelenleg a belügyi tárcával tárgyal, de hamarosan szakmai szervezeteket is megkeres, hogy kikérje a véleményüket a KRESZ módosításáról – jelentette be Ágh Péter.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Az MSZP keményen fellépne az ámokfutó autósokkal szemben
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást