Nyitókép: MTI Fotó: Máthé Zoltán

Megkezdődött a Dunaferr végjátéka, már csak napok kérdése

Infostart
2022. december 1. 13:02
Kérdéses, hogy a vállalatnak lesz-e olyan egysége, amit az állam megmentésre érdemesnek talál. A Dunaferr a térség egyik legnagyobb foglalkoztatója, az ügy több ezer munkavállalót érint közvetlenül.

A megjelent kormányrendelet, valamint kormányhatározat alapján gyakorlatilag kijelenthető, hogy megkezdődött az üzem biztonságos lekapcsolásának előkészítése, a gyár végjátéka felgyorsult – írja a Portfolio.

A vasmű gyáregységeinek energiát adó ISD Power november 29-én arról tájékoztatta többek között a Dunaferr vasműt, hogy az E.On Dél-Dunántúli Áramhálózati Zrt. november 28-án arról értesítette az ISD Powert: december elsején 12.30-kor az ISD Dunaferr telephelyét a villamosenergia-ellátásból kikapcsolják.

Ez a gyár egységeinek teljes leállásához vezetett volna.

Erre reagált a kormány a szerda esti közlönyben kihirdetett két döntésével.

Kimondta, hogy többek között a vasmű ellátását nem lehet lekapcsolni.

A másik döntés határozat formájában jelent meg, eszerint az ISD Power hálózathasználójánál, vagyis a Dunaferr gyáregységeiben biztosítani kell a villamosenergia-ellátást, amíg annak létesítményei biztonságosan le nem állnak. Ezzel a kormány és a katasztrófavédelem egyúttal előkészíti a dunaújvárosi vasmű leállítását.

Evgeny Tankhilevich, a gyár jelenlegi cégvezetője három nappal ezelőtt egy levelében is úgy fogalmazott, hogy a társaságcsoport gazdálkodásában és pénzügyi helyzetében vannak problémák. Egy november elején kiküldött belső levelében pedig a cégvezető azt is elmondta, hogy állnak a kohók, tehát szerinte nincs termelés, és csökken a megtermelt áru és így a bevétel.

Eközben a cégvezetést megkérdőjelező személyek új közgyűlés kezdeményeztek, amit az ISD Dunaferr Zrt. 99,6 százalékos tulajdonosa, a Steelhold Ltd., illetve annak képviselője, Bencze Bálint magyar ügyvéd hívta össze. Maksym Nelin, a Steelhold igazgatója szerint a vasmű túlélése a tét, ugyanis mindkét kohó és az acélmű áll. A hengerművek több hónapja alig-alig működnek, és ha a szénszállításért nem fizetnek napokon belül, akkor a kokszolóblokkokat is leállíthatják, ami technológiailag lehetetlenné tenné az újraindításukat.