A Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára a főpolgármesternek küldött levelében arra kéri a levélben Karácsony Gergelyt, hogy a Fővárosi Önkormányzat minden vezetője hagyjon fel az autósüldözéssel, az autóval közlekedők megbélyegzésével és elítélésével.
"Egyetértünk Főpolgármester úrral abban, hogy új egyensúlyra van szükség Budapest közlekedésében a közösségi közlekedés, az egyéni autós közlekedés, a kerékpáros és gyalogosközlekedés arányát illetően" - fogalmaz a levélben az államtitkár. Ugyanakkor nagyon fontos, hogy eközben a munkába járáshoz, munkavégzéshez vagy a családi élet szervezéséhez nélkülözhetetlen autós közlekedést és magukat az autósokat senki se kiáltsa ki ellenségnek - teszi hozzá. Az államtitkár levelében arra kéri Karácsony Gergelyt, hogy főpolgármesterként azonnal, még
a szeptember 1-jei iskolakezdés előtt szüntesse meg a Nagykörúton, az Üllői út belső szakaszán és más forgalmas budapesti főútvonalakon létrehozott ideiglenes sávlezárásokat,
melyeket "a budapestiek megkérdezése, a beígért társadalmi párbeszéd nélkül és szakmai hatástanulmányok hiányában" alaktottak ki. "Félő, hogy a kapkodva kialakított sávlezárások az iskolakezdés napján és a tanév során közlekedési káoszt, óriási dugókat és óhatatlanul is baleseteket okoznak a főváros legforgalmasabb főútvonalain. Ezért javasoljuk a sávlezárások teljes visszavonását, és az alapos előkészítő munka elvégzése után kevesebb, eltérő, de józan és tartós átalakítás bevezetését" - hívta fel a figyelmet levelében az államtitkár.
"Autóval közlekedni egy nagyvárosban nem deviancia és nem bűn"
- hangsúlyozta a politikus.
Fürjes Balázs úgy vélekedik, hogy ha a több mint tízéves átlagéletkorú, Budapest útjain közlekedő gépkocsiknak a város legforgalmasabb útjain sávlezárásokkal szűkebb keresztmetszetet biztosítanak, sebességkorlátozással pedig lassabb haladásra kényszerítik őket, az növeli a dugót, a károsanyag-kibocsátást, a légszennyezést. Ez pedig a gyalogosok és a kerékpárosok egészségét is károsítja és súlyosbítja a Fővárosi Önkormányzat által kikiáltott klímavészhelyzetet is - figyelmeztetett.
Az államtitkár azt mondta, arra kérik a főpolgármestert, hogy segítsen a mesterségesen gerjesztett autósellenesség, a városlakók mesterséges, ideológiai alapú megosztásának leküzdésében. Az is sokkal jobb megoldás lenne, ha a Transport for London, azaz a londoni BKK mintájára a közösségi közlekedési járatok sűrítésén, esetleg kizárólagos diákjáratok közlekedtetésén gondolkodna a Városháza az autósok büntetése helyett - tette hozzá. Egyben arra kéri Karácsony Gergelyt, hogy
a főváros folytasson le érdemi civil- és szakmai egyeztetéseket,
és a közlekedési szakma bevonásával készítsenek el a nemzetközi példák tanulságait is feldolgozó szakmai hatástanulmányokat, forgalmi modelleket. Hozzátette: "be kell lássuk, hogy olykor jószándékkal is lehet az eredetinél sokkal rosszabb helyzetet teremteni".
Végül hangsúlyozta, hogy ő maga és Vitézy Dávid, a kormányzati Budapest Fejlesztési Központ vezetője személyesen is a főpolgármester rendelkezésére áll a közös szakmai munka folytatása érdekében.
Dorosz Dávid főpolgármester-helyettes válaszközleményben butaságnak nevezi a szerinte a Fidesz különböző rendű-rangú megszólalói által gerjesztett autós-biciklis konfliktust, és azt, hogy így látassák a szerinte szükséges és elkerülhetetlen változásokat.
Mint írja az ideiglenes biciklisávokat érintő döntést az alábbi szempontok, információk és konzultációk alapján születik meg:
- társadalmi konzultáció eredménye, amelyen már eddig közel 50 ezer budapesti nyilvánított véleményt
- érintett civil szervezetekkel való konzultáció
- érintett kerületi polgármesterekkel való egyeztetés
- forgalomszámlálási adatok
- a Budapest Közút szakmai anyagai
- a BKK szakmai előterjesztései
- a Nagykörút élhetőbbé, zöldebbé és tisztábbé tételének átfogó koncepciója
- nemzetközi példák tanulmányozása
- az élhető Budapest programja
A „közösségi párbeszéd” a témában augusztus 31-e határidővel folyik. Ennek lezárultakor azonnal, a fenti szakmai munka eredményeinek és az élhető Budapest programjának megfelelően a főpolgármester ismerteti döntéseit a budapestiekkel - áll Dorosz Dávid főpolgármester-helyettes válaszában.
- Hamarosan eldől a nagykörúti kerékpársáv sorsa
- A Nagykörút után itt a környék másik nagy, bringás dobása
- Új kerékpársáv lesz az Üllői út melletti fontos útvonalon
- BKK: naponta 2500-3000-en használják az új budapesti kerékpársávokat
- Új biciklisáv épül Budapest belvárosában
- Napi rekordok dőltek meg a budapesti kerékpáros közlekedésben