- Vitézy Dávid: az ötös metró fejlesztése már a kivitelezésre alkalmas tervekről szól
- Vitézy Dávid elárulta, melyek lesznek a legfontosabb budapesti fejlesztések
- Karácsony Gergely reagált Vitézy Dávid kinevezésére
- Budapest-központot hoz létre az állam, egy régi-új vezetővel
- Vitézy Dávid szerint nem kérdés, melyik Duna-híd a jobb választás
A Budapest Fejlesztési Központ (BFK) a fővárosban és az agglomerációban koordinálja az állam különböző fejlesztési, beruházási feladatait – mondta a szervezet munkájáról szólva Vitézy Dávid. Egy olyan szakmai műhelyként működnek, amely támogatja a kormány döntéseit és a kormányzati munkát a Fővárosi Közfejlesztési Tanácsban.
A BFK semmilyen hatáskört nem fog elvonni az önkormányzatoktól. "Nem szeretnénk gyámkodni sem a főváros, sem más önkormányzat fölött" - szögezte le Vitézy Dávid.
Vitézy Dávid ezért arról is beszélt, hogy például az elővárosi közlekedés szervezése az állam feladata, és a Központ foglalkozni fog a zöldfelületek növelésével, valamint a lakásfejlesztések kérdésével is.
Kiemelte: Budapesten a klímaváltozáshoz leginkább a közlekedés által kibocsátott szennyezőanyagok járulnak hozzá. "Rengeteg ember betegszik meg ezektől, elsősorban tüdőmegbetegedésekről van szó. A helyzet - a gazdaság teljesítménye nyomán - romlik, mert egyre több ember engedheti meg magának az autóvásárlást, és ha nem versenyképes a tömegközlekedés, vagy az emberek nem érzik annak, akkor autózni fognak. Ennek eredményeként
5 százalékkal nőtt az autók száma Budapesten és Pest megyében, nagyjából egymillió kétszázezer autó van az utakon. Ez fenntarthatatlan.
Ha Budapesten körülnézünk, három autóból egy az agglomerációból ingázik be" - sorolta a számokat Vitézy Dávid. Ezek alapján elmondta: az elővárosi közlekedés szervezése az állam feladata, hiszen a MÁV és a HÉV vonalak fenntartója az állam, és a Volán járatait is az állam rendeli meg.
Az ingázást a HÉV vonalak fejlesztésével is csökkentenék, és ez nemcsak azoknak jó, akik így járnak munkába, hanem a belvárosiaknak is - mondta a vezérigazgató. "Tíz ingázóból ugyanis csak három tömegközlekedik, de ha ezt az arányt meg tudnák változtatni, akkor tízezerszám tűnnének el az autók Budapestről. Persze ez évtizedes munka" - tette hozzá.
Fejlesztenék a bérlet- és tarifarendszert is, hogy könnyebb legyen az ingázóknak (is). "Nekem az az álmom - és Fürjes Balázs államtitkártól megkaptam a felhatalmazást, hogy elkezdjünk rajta dolgozni -, hogy előbb-utóbb
legyen egy olyan közös bérlet, amellyel a BKK, a MÁV, a MÁV-HÉV és a Volán szolgáltatásait egyben lehessen igénybe venni"
- fejtette ki távlati céljairól a BFK vezetője. Hozzátette: többféle árkategória lesz, függően attól, hogy valaki távolabbról, például Érdről ingázik Budapestre, vagy csak a városban használja.