Botot dugott a küllők közé, vagy inkább a hajtóművekbe a Boeingnél a múlt héten indult hatalmas munkabeszüntetés. Pénteken 33 ezer alkalmazott kezdett sztrájkba a magasabb fizetésért. Hiába kérlelte őket Kelly Ortberg vezérigazgató, a dolgozók megszavazták, hogy 2008 óta első ízben, nem veszik fel a munkát.
Brian West, a cég pénzügyi igazgatója egy feljegyzésében azt írta, hogy a Boeing most olyan nehéz döntésen gondolkodik, hogy sok alkalmazottat, menedzsert és vezetőt kényszerszabadságra küldjön az elkövetkező hetekben.
„Cégünk nehéz időszakon megy át, a sztrájk jelentősen akadályozza talpra állásunkat. Meg kell tennünk a szükséges lépéseket, hogy megőrizzük a pénzünket, és biztosítsuk közös jövőnket”. A megjegyzés nyomán hétfőn 1,3 százalékkal estek a repülőgépgyártó részvényei.
A dolgozóknak a múlt héten bemutatták a szakszervezetek és a menedzsment alkujának vázlatát, amely szerint négy év alatt negyedével emelkedne a fizetésük. A szavazásban részt vevők 96 százaléka azonban a sztrájk mellett döntött.
A lépés nyomán leáll a cég legkeresettebb terméke, a 737 Max utasszállító gép gyártása, miközben a késedelem nyomán növekszik a Boeing adóssága – írta tudósításában a Guardian című lap. A 787-es modellt közben nem szakszervezeti tag dolgozók gyártják, így ott nem várható fennakadás.
A Boeingnek eddig sem volt jó éve: januárban, emlékezetes módon a levegőben kiszakadt egy Max gép biztonsági ablaka, amely aggodalmakat keltett a cég gépeivel kapcsolatban. Szeptemberben pedig kínos módon a vállalat által gyártott Starliner űrhajó tért vissza a Földre üresen, mivel biztonsági okokból nem engedték beszállni a Nemzetközi Űrállomásra felküldött két asztronautát.
Mint az Aviation Week című szaklap megjegyzi, a Boeing-sztrájk magára a repülési ágazatra is kihathat: késni fog a gépek leszállítása, veszteségeket szenvednek el a vállalat beszállítói, akiknek szóltak is, hogy szüneteltessék a szállításokat. Egyes légi cégek, így a United és az American Airlines, a Southwest és Európában a Ryanair néhány tucat 737-es leszállítását várta az idén, ami csúszhat.
A lap szakértői szerint a munkabeszüntetés hetekig is eltarthat: egyrészt a szakszervezet meg akarja mutatni az erejét, másrészt a menedzsmentnek időbe telik majd felfognia, mennyire súlyos a helyzet. Az érdekképviselet még emelheti is a tétet azzal, hogy kitart a korábbi, 40 százalékos béremelés, az igazgatótanácsi szék és a nyugdíjkövetelés mellett.
A cég közben azt ígérte, hogy bármely új modellt Seattle – tehát a sztrájkoló munkások – körzetében fognak gyártani. A dolgozók szerint azonban ez egy üres ígéret, mivel csak arra utal, hogy a cég terve az, hogy négy éven belül előálljon egy új utasszállítóval.