A németek azzal érvelnek, hogy ezáltal biztonságosabbá válik a közlekedés, és a sofőrök is jobban kipihenhetik magukat. A szlovák fuvarozók viszont azt állítják, a németek a szabályt megalkották, de annak betartását már nem teszik lehetővé a sofőrök számára, s ha valaki nem tartja be a megszabott helyen a pihenőidőt, kemény bírságra számíthat.
Minden egyes kabinban eltöltött pihenőóráért 60 eurós bírság jár a sofőrnek, 180 euró pedig a munkaadójának.
Pavol Jančovič, a szlovák fuvarozókat tömörítő Česmad társaság elnöke állítja, hogy ez a lépés csak a konkurencia ellehetetlenítését szolgálja.
Azt mondja, a nyugati fuvarozótársaságok a megtakarítás érdekében leányvállalatokat hoztak létre a kelet-európai országokban, ahol sofőröket toboroztak maguknak, akik aztán kizárólag nyugaton róják az utakat, és a kamionnal nem kell hazajárniuk a cég kelet-európai telephelyére. „Egy tisztességes szlovák fuvarozó cégnek nincs oka arra, hogy a sofőrjét 45 órán keresztül pihentesse valahol Németországban” – mondta Jančovič.
A Česmad elnöke azt is megjegyezte,
gyakran áll elő olyan helyzet, amikor épp az úton jár le a kamionvezető munkaideje. Ilyenkor le kell állnia a járművel, és egy kilométerrel sem vezethet többet a megengedettnél.
A szlovák fuvarozók elnöke egyelőre nem tudja, hogy fog működni a gyakorlatban a német elképzelés, mivel a német autópályák mentén sincs olyan kiépített szállásrendszer, ahol a kamionsofőrök az előírásoknak megfelelő ideig pihenhetnének. „A kamiontól el kell jutnia valahogy a sofőrnek abba a hotelbe, ahol a 45 órás pihenőidejét el kellene töltenie. De az sem ismert, hogy a szálláshelynek milyen komfortosnak kell lennie. Mert ha egy öt- vagy tízszobás helyiségről van szó, ahol hárman horkolnak, ketten meg épp kiköltöznek, az nem nevezhető pihenésnek” – jegyezte meg a szlovák fuvarozók képviselője.
A németek pedig épp azzal érvelnek, hogy a hotel nagyobb kényelmet nyújt, mint a kamion hálókabinja.
Ez az állítás szintén ellenérvbe ütközik a szlovák fuvarozóknál, akik azt mondják, a modern kamionok utastérében ma már a klimatizáció és a különálló kabinfűtés mellett televízió, hűtőgép és a szabványnak megfelelő 12 centiméter vastagságú matrac is található, melyen a sofőr alhat. Kockázatosnak tartják azt is, ha a sofőr elhagyja a járművet, mert így a rakomány könnyen a fosztogató bandák kezére juthat.
A német szabályozás tehát sok kérdést felvet. Megoldást és válaszokat az Európai Bizottság adhat, amely egy új, a fuvarozás szabályait is magába foglaló csomagot mutat be a héten.