Nyitókép: Nagy Mihaly

Ez alá a szint alá nem mennek a kézműves fagylaltot készítők

Infostart
2023. július 27. 06:40
Somodi János sütőtökös mandula, dió variációkkal fantázianevű fagylaltja lett a 2023-as év fagylaltja, amelyet a balatonmáriafürdői Florida Fagyizóban készítenek el.

A HelloVidék az Év Fagyija verseny - melynek eredményéről az Infostarton is beszámoltunk - győztesét megalkotó mestercukrásszal beszélgetett. Somodi János több mint fél évig dolgozott azon a recepten, amely végül elnyerte a szakmai zsűri tetszését. Többször is változtatta az arányokat, az alapanyagokat és a hozzávalókat, de a minőség mellett végig kitartott.

Véleménye szerint az elismerés nemcsak örömet és dicsőséget, hanem óriási felelősséget is jelent, hiszen ezzel szakmailag most az egész magyar cukrász társadalmat is képviseli.

Somodi János amikor az új fagylaltja megalkotásán kezdett gondolkodni, rögtön a sütötök jutott eszébe, de ezt a fagyit máshol megkóstolva túl töménynek érezte. Saját próbálkozásai végére aztán

a sütőtökös rétegzőbe hársméz, kardamon, szerecsendió, fahéj, gyömbér került,

így a fűszerek összessége és a sütőtök kellemes ízvilágot adott. A megfelelő állag eléréséhez egyfajta növényi rost stabilizátort használt. Mindemellé egy különleges mandulát is választott, a szicíliai termőterületről származó Avolait, aminek az íze a kóstolótól függően kicsit a barackmagra, kicsit a marcipánra emlékeztet. Az alapba került egy pici só is, hogy a végeredmény ne legyen túl édes. Végezetül a fagylaltot karamellizált diófélékkel (kesudióval, pekándióval, brazil dióval, házi dióval) szórta meg.

Szóba került még, hogy mi kell a jó fagylalthoz. A szakmai részeken túl (nem esik össze, nem olvad túl hamar, nem rikító színű stb.) kell az

500-600 forint közötti adagonkénti ár is,

mert a minőséget "ennél olcsóbban nem lehet adni".

fotó: Infostart, Sissi Fagylaltozó

Az Infostart korábban beszélt az év balatoni fagylaltját (ez egy másik verseny) készítő balatonalmádi üzlet vezetőjével.

Ő is arról beszélt, hogy 450-550 forintnál olcsóbban lehetetlen előállítani az édességet, hiszen nemcsak az alapanyagokat kell ideszámítani, hanem a megnövekedett energiaköltséget és az alkalmazottak bérét is. A marketingről már nem is beszélve.