Mint arról korábban az Infostart is beszámolt, szeptember 17-én végrehajtotta története legnagyobb szabású műveletét a Moszad, melynek során több ezer Hezbollah-harcos csipogóját robbantotta fel, többeket megölve és rengeteg embert megsebesítve.
Izrael novemberben ismerte el hivatalosan, hogy ők álltak a támadás mögött, ám arra a kérdésre, hogy a Hezbollah pontosan kitől szerezte be az eszközöket, a mai napig nem érkezett hivatalos válasz. Habár egy tajvani márka, a Gold Apollo termékeiről van szó, a szigetország tagadta, hogy náluk gyártották azokat. Sőt, a szálak egy budapesti céghez is elvezettek, ám az eddig nyilvánosságra került információk alapján mindez csak egy bonyolult hálózat egyik eleme volt, amelyen keresztül a csipogók eljutottak a terrorszervezethez.
Ezt erősíti két egykori Moszad-ügynök beszámolója is, akik a CBS News 60 minutes című műsorában beszéltek az ügy hátteréről - írja a hvg.hu. Egyikük, aki Michaelként mutatkozott be, azt mondta,
a történet tíz évvel ezelőtt kezdődött, amikor a Moszad walkie-talkie-k, vagyis adóvevő készülékek akkumulátoraiban helyezett el robbanószerkezeteket, majd az eszközöket szövevényes úton eladta a Hezbollahnak.
Michael arra a kérdésre, hogy hogyan juttatta el a Moszad a robbanószerkezettel ellátott adóvevőket Libanonba, annyit felelt, hogy hihetetlenül sokféle lehetősége van a titkosszolgálatnak külföldi cégek létrehozására, amiket semmiképp sem lehet visszavezetni Izraelhez.
Állítása szerint egy fedőcégen keresztül "kedvező áron" kínálták fel a terrorszervezetnek a mintegy 16 ezer walkie-talkiet, amiket az meg is vásárolt. Elmondása szerint ezeket a tíz évvel ezelőtt megbuherált készülékeket robbantották fel szeptemberben, röviddel azután, hogy a csipogókkal csapást mértek a szervezetre.
Egy másik, Gabrielként bemutatkozó egykori Moszad-ügynök a műsorban azt mondta, ő és csapata 2022-ben kezdte el kidolgozni a robbanószerkezettel ellátott csipogók felrobbantásának tervét. Elmondása szerint először kiderítették, hogy kitől vásárol a Hezbollah csipogókat, majd amikor rájöttek, hogy egy Gold Apollo nevű tajvani cégről van szó, akcióba léptek. Elmondása szerint
a Moszad ragaszkodott hozzá, hogy a Gold Apollo neve szerepeljen a csipogókon, ezért fedőcégeket hoztak létre, köztük egyet Magyarországon, hogy rászedjék a tajvaniakat a partnerségre.
Leszögezte, a Gold Apollónak fogalma sem volt róla, hogy a Moszaddal dolgozik, és a lebukás elkerülése érdekében felbérelték a Gold Apollo üzletkötőjét is, akivel a Hezbollah mindig dolgozott. Gabriel azt állította, ő ajánlotta fel a terrorszervezetnek az első adag csipogót, idén pedig már ötezer eszközt osztottak szét.
A két ügynök arról is beszélt, hogyan vették rá "ügyfelüket", hogy a korábbi modellnél nagyobb és nehezebb csipogókat vásároljon. Hozzáteszik, emiatt még a Moszad vezetősége is kételkedett a sikerben. Úgy oldották meg a problémát, hogy kamu reklámspotokban és brosúrákban "extra funkciókkal" kezdték hirdetni a terméket, hosszabb üzemidőt ígértek, továbbá azt, hogy az új modell víz- és porálló. A reklámkampány végül olyan jól sikerült, hogy mások is érdeklődni kezdtek a robusztus eszköz iránt.
A volt ügynökök leszögezték, hogy természetesen senki másnak nem adtak el belőle, mivel olyan magas árat mondtak, amitől az érdeklődők inkább továbbálltak.