Nyitókép: MTI/EPA/Orosz védelmi minisztérium

Így őrizné meg légi fölényét Oroszország az „ukrán” F–16-oskkal szemben

Infostart
2024. szeptember 2. 17:03
Kijev az elmúlt időszakban megkapta az első pár amerikai gyártmányú F–16-os vadászgépeket, ezeket már be is vetették éles helyzetben, igaz, egy jármű már a veszteséglistán is szerepel Kijevnél. Az Army Recognition jelentése szerint az oroszok továbbra is meg szeretnék őrizni a légi fölényüket.

Több új Szu–34-es vadászgéppel bővül az orosz légiflotta, miután a moszkvai székhelyű Egyesült Repülőgépgyártó Vállalat (United Aircraft Corporation, UAC) leszállította az orosz légerő számára a megrendelést. A bejelentés szerint az ütemterv mentén zajlik a csomag átadása, ezek a gépek már a kötelező teszteken is átestek.

Az orosz légierő egyik legmodernebb gépnek számító Szu–34-eseket szárazföldi, tengeri és légi csapásmérésre tervezték, valamint a támaszponttól nagy távolságokban is bevethető. Az elmondások szerint képes a változatos időjárási és földrajzi körülmények között is bevetéseket teljesíteni – írja a Portfolio.

A taktikai bombázó már 1990-ben végrehajtotta az első repülését, de csak 2013-ban állt szolgálatba. Máig aktív gyártásban van, jelenleg 100 feletti géppel rendelkezik belőle Moszkva.

A technikai paramétereit tekintve a Szu–34-est két Ljulka AL-35F turbóventilátoros hajtómű hajtja, amelyek egyenként 122,6 kN tolóerő leadására képesek. Maximális sebessége körülbelül 1900 km/h, valamint 17 000 méteres magasságban is képes végrehajtani akciót. A kétfős legénységgel rendelkező jármű 23,34 méter hosszú, szárnyfesztávolsága 14,70 méter és 6,36 méter magas. Az üresen 20 000 kilogramm súlyú Szu-34-es a bevetések során elérheti a 45 000 kilogrammos maximális tömeget. A vadászgép belső 30 mm-es GSh-301-es ágyúval rendelkezik, és rakéták és bombák széles választékát képes hordozni. Hatótávolsága körülbelül 2000 km is lehet.

Az ukrajnai háborúban is rendszeresen bevetik ezeket az oroszok, ám ennek köszönhetően több darabot is lelőtt már az ukrán légvédelem.

Emlékezetes, hogy 2023 decemberében és 2024 januárjában szinte napi szinten jöttek a hírek az újabb elvesztett példányokról, azóta viszont újra kevesebb kilőtt Szu–34-esről lehet olvasni – olvasható. A veszteségek pótlása azért is különösen fontos Moszkva számára, mivel Kijev komoly erősítést kapott az első F–16-os vadászgépek érkezésével.