Az Európai Bizottság tervei között szerepelt, hogy megszigorítja az idősebb autóvezetők engedélyének meghosszabbítását. Az eredeti tervek szerint ha valaki meg szeretné megtartani érvényes jogosítványát 70 év felett is, annak meg kell ismételnie bizonyos teszteket. A közlekedésbiztonság fokozása érdekében az elképzelések szerint 70 év felett mindenkinek igazolnia kellene, hogy életkorához képest alkalmas gépjárművek vezetésére.
A német közlekedési miniszter, Volker Wissing már korábban is a tervezett szigorítás egyik legfőbb ellenzője volt. "Tiltakozom az ellen, hogy az emberekből tárgy legyen, hogy egyfajta szabálykatalógus szerint éljék az életüket" – hangoztatta egy korábbi interjúban a miniszter, aki szerint embertelenebbé teszi társadalmat, ha ilyen súlyossággal avatkoznak be.
"Bízom abban, hogy az idősek kormányzati irányelvek és bürokratikus ellenőrzés nélkül is foglalkoznak az egészségükkel" – jelentette ki, hozzátéve, hogy a környezetükben élők, a gyerekek, a rokonok, sőt a szomszédok felelőssége is, hogy konzultáljanak az idősekkel a vezetésről.
Az ARD szerint a vétót a német miniszter az uniós közlekedési miniszterek hét eleji brüsszeli ülésén is megerősítette. Az elfogadott nyilatkozat – amelyről elsőként Wissing osztrák kolléganője, Leonore Gewessler számolt be – már úgy foglalt állást, hogy a vezetésre való alkalmasság orvosi ellenőrzése nem megvalósítható, ehelyett a hangsúly az állampolgárok egyéni felelősségén van. Azaz egy olyan önellenőrzésen, amelynek alapján az idős járművezetőknek maguknak kell eldönteniük, hogy képesek, illetve alkalmasak-e járművet vezetni. Ebben az esetben
egyfajta „önkéntes önértékelést" lehetne benyújtani a hatóságoknak az egészségi állapotukról.
Ennek nyomán született az a tervezet, amely szerint azoknak, akik jogosítványuk meghosszabbítását tervezik, maguknak kell értékelni, hogy erre alkalmasak-e. A miniszterek egyetértettek abban is, hogy az idősebb járművezetők számára nincs ettől eltérő, különleges kötelezettség.
Az ARD szerint Wissing ebbe sem egyezett bele, hangoztatva, hogy elutasítja az ilyen jellegű, egy nyomtatványon alapuló önértékelést, ennek ellenére a miniszterek többsége jóváhagyta a tervezetben foglaltakat. Mielőtt azonban az új szabályok hatályba léphetnének, a projekttel kapcsolatban kompromisszumra kell jutni az Európai Parlamenttel.
A brüsszeli tervezet így egyfajta előzetes álláspontot tükröz, amelynek alapján a miniszterek tárgyalni kívánnak. A szabályok felülvizsgálata az Európai Bizottságtól indult ki. A bizottság még márciusban javasolta, hogy a 70 év felettiek vagy egyfajta önértékelést készítsenek vezetési képességükről, vagy ötévente orvosi vizsgálaton vegyenek részt. A tagországok illetékes hatóságai ugyanakkor több vonatkozásban szabad kezet kaphatnának.