Nyitókép: JAN WOITAS

Szédületes sebesség: így száguld a világ öt leggyorsabb vonata

Infostart
2023. október 19. 08:10
Van, amelyik 575 km/órás sebességre is képes.

A 24.hu mutatta be a Slashgear cikke alapján azokat a vonatokat, amelyek méltán foglalják el az élmezőnyt a kötöttpályás közlekedésben. Három kontinens szupervonatait vetik össze az alapján, milyen elképesztő sebességgel képesek megtenni a sokszor akár igen komoly távolságokat is.

Marokkóban közlekedik az Al Boraq elnevezésű emeletes vonat Kenitra, Rabat és Tanger városai között, de hamarosan Casablancába is eljut majd egy korszerűsített vonalon keresztül. Jelenleg ez Afrika egyetlen nagysebességű vasútvonala, és közel 320 km/órás sebességgel hasít. A vonalon francia gyártmányú TGV Euroduplex vonatok közlekednek.

A következő helyen pont a francia TGV-k vannak, ugyanezzel a tempóval, csak Európában.

Ezek a vonatok tartják a vasúti közlekedés sebesség-világrekordját 574,8 km/órával,

ám normál körülmények között hazájában is inkább a 320 km/órás sebességet tartja ez a típus. A TGV-k története az 1980-as évekig nyúlik vissza, éves szinten 80 millióan utaznak rajtuk.

Németország sem maradhatott le a listáról, a Siemens által fejlesztett Intercity Express 3 szerelvény teljesítményét a 8 kocsiban elhelyezett 16 különböző elektromos motor biztosítja, ezek együtt 11 000 lóerőt is képesek hozni.

Az ICE-3 szerelvények rendszerint 330 km/óra sebességgel közlekednek, de Köln és Frankfurt között akár a 340 km/órát is elérhetik.

Az ezüstérmet a kínai fejlesztésű Fuxing vonatok birtokolják jelenleg, melyek technológiáját a francia és japán vonatokról mintázták. E szerelvények mindössze 5 óra alatt teszik meg a Peking és Sanghaj közötti közel 1100 kilométeres távot.

A világ jelenlegi leggyorsabb vonata szintén Kínából származik, és ez jelentheti a kötöttpályás közlekedés jövőjét. A Shanghai Maglev a Longyang Road állomás és a Pudong nemzetközi repülőtér között közlekedik, és

a 80 kilométeres távot mindössze 8 perc alatt teszi meg, olykor több mint 460 km/órás sebességgel.

Habár a lebegő mágnesvasút jelenleg még egyedülálló rendszer, Kína tervei között szerepel az egész országra való kiterjesztése.