Nyitókép: Pixabay

Elütötte a kutyát az önvezető autó, de nem ez volt a legnagyobb baj

Infostart
2023. június 19. 05:20
Az állat, amely egy másik autó mögül ugrott ki, elpusztult a balesetben. Vannak hasonló incidensek, a fejlesztők azonban dolgoznak a hibák elhárításán.

A Waymo-flottába tartozó önvezető autó a múlt hónapban San Franciscóban gázolta el az ebet – írja a The Guardian. Az autóban tesztvezető ült, aki automata módban használta a járművet. A Waymo szerint az önvezető autónak sikerült azonosítani, hogy kutya került elé, de az állat olyan gyorsan mozgott, hogy nem tudta elkerülni a vele való ütközést.

A cég őszinte bocsánatkérést intézett az állat gazdája felé, és kivizsgálja az eset körülményeit.

Az autó, egy Jaguar, kisebb károkkal úszta meg a balesetet.

Az önvezető autók egy típusának korábban a kengurukkal gyűlt meg a bajuk: egyedi mozgásuk miatt nehezen ismerték fel a Volvo járművei ezeket az állatokat, amelyek távolibbnak tűnnek, amikor a lebegőben vannak, de amikor lábuk földet ér, közelibbnek.

San Franciscóban egyre több az önvezető autó: a Waymo, amely a Google anyavállalata, az Alphabet tulajdonában áll, egy másik szolgáltató, a Cruise személyében riválist kapott a városban. A General Motors tulajdonolta Cruise a város egyes részein kínálhat taxiszolgáltatást vezető nélküli járműveivel az éjszakai órákban. A Waymo most még csak akkor szállíthat utasokat, ha vezető is ül az automata módban használt autóban.

A városban június 29-én szavaznak arról, hogy engedélyezik-e az önvezető autókat használó személyszállító cégeknek azt, hogy a nap bármely szakában, sofőr jelenléte nélkül szállítsanak utasokat.

Az önvezető autók bevezetése a forgalomba nem egyszerű. A városban akár több százra vagy ezerre is rúghat azoknak az eseteknek a száma, amelyekben az önvezető járművek szabálytalanul közlekedtek, akadályozták a forgalmat.

Tavaly bejárta az internetet egy videó, melyen látható volt, ahogy a rendőrség megállítja a Cruise egyik járművét, mert a fényszórók felkapcsolása nélkül közlekedett. Amikor a rendőrök megállították, a vezető nélküli jármű a kereszteződés másik oldalára száguldott.

Egy másik incidensben a Cruise közel 20 önvezető autója több mint két órán keresztül akadályozta a forgalmat, míg le nem tolták azokat az útról. Más esetekben építkezési területekre vagy bűnügyi helyszínelésekre hajtottak be, és nem követték a rendőri utasításokat.

Más statisztikák ugyanakkor megvédik az önvezető járművek biztonságosságát. 2023 januárjáig Kaliforniában és Arizonában 1,6 millió kilométert tettek meg a Waymo járművei, saját statisztikáik szerint pedig ez idő alatt 20 balesetben vettek részt, melyek közül 18 csak kisebb koccanás volt. A koccanások java úgy történt, hogy a Waymo autója álló helyzetben volt, tehát belehajtottak, 10 százalékuk pedig éjjel esett meg a Verge cikke szerint.

San Franciscó-i adatok is arra utalnak, hogy az önvezető autók gyakrabban vétlenek a velük történt balesetekben, mint ahányszor vétkesek,

a másik jármű vezetői pedig sokszor hagyják el anélkül a helyszínt, hogy kapcsolatba léptek volna az autót tulajdonló vállalatokkal. Egyoldalú lenne tehát a technológiát felelőssé tenni a balesetekért: bár az is fejlesztésre szorul. de gyakran nem is a gép, hanem az ember a hibás.