Nyitókép: MTI/Füzesi Ferenc

Az EP szándéka szerint megszűnne a matricás útdíj

Infostart
2018. október 25. 17:29
Az útdíjat a használat időtartama alapján kivető országoknak távolság alapú díjazásra kell átállniuk 2023-ig a teherautók és buszok, 2027-ig pedig a kisteherautók esetében, döntött a Tanáccsal is megtárgyalandó új irányvonalról az Európai Parlament csütörtökön.

Annak érdekében, hogy a járművek a valós úthasználatuk alapján és az általuk kibocsátott szennyezőanyag mennyiségének függvényében fizessenek, az útdíjakat 2023-tól a nehézgépjárművek és a nagyobb (azaz 2,4 tonnásnál nehezebb) teherautók, 2027-től pedig a kisteherautók és a minibuszok esetében is távolság, és nem idő alapján kell számolni - derül ki az Európai Parlament közleményéből.

Magyarországon jelenleg időalapú fizetési rendszer működik a motoroknál, személyautóknál, a legfeljebb 3,5 tonna össztömegű teherautóknál, a kisbuszoknál, valamint az autóbuszoknál. Megtett út alapú díjszámítás a 3,5 tonna össztömeg feletti járműveknél működik.

Az Európai Parlamentben elfogadott szabálytervezet szerint

a környezetbarát járművek szélesebb körű elterjedésének ösztönzése céljából a tagállamoknak a széndioxid-kibocsátás alapján is eltérő útdíjszabást kell alkalmazniuk.

2021-től a nehézgépjárművekre és a nagyobb teherautókra útdíjat kiszabó tagállamoknak az útdíjak mellett a közlekedésből származó lég- és zajszennyezés miatt is díjat kell szedniük. 2026-tól ezt a díjat az összes járműkategóriára be kell vezetni.

Megtárgyalják a tanáccsal a szabálytervezetet

Az Európai Parlament 398 szavazattal, 179 ellenszavazat és 32 tartózkodás mellett fogadta el az első olvasatban képviselendő álláspontját. A szabályok végső formájáról a tagállami szakminisztereket tömörítő Tanáccsal folytat majd tárgyalást a parlament, amint az Európai Unió Tanácsa megállapodik saját álláspontjában.