A floridai székhelyű Spirit Airlines az elmúlt években számos kihívással nézett szembe. A vállalat küzdött a hajtóművek visszahívásával, amely miatt több tucat repülőgépet kellett földre kényszerítenie. Emellett a világjárványt követő költségnövekedés és a JetBlue Airways által tervezett felvásárlás kudarca is súlyosbította a helyzetet - írja a CNBC alapján a Portfolio.
A cég részvényei idén több mint 90 százalékkal zuhantak.
A Spirit az első nagy amerikai légitársaság, amely az American Airlines 13 évvel ezelőtti esete óta a csődvédelmi eljáráshoz folyamodott.
A légitársaság pénzügyi helyzete az elmúlt években folyamatosan romlott, 2019 óta nem termelt nyereséget, és az idei első félévben több mint 335 millió dolláros veszteséget szenvedett el.
A társaság fapados modellje sokáig sikeres volt az árérzékeny utasok körében, ez lehetővé tette a légitársaság több mint egy évtizedes terjeszkedését. A világjárvány után azonban a Spirit nehézségekkel küzdött. A költségek az egész iparágban emelkedtek, és az utazási korlátozások feloldása után a foglalások inkább a Spirit hálózatán kívüli nemzetközi utakra irányultak. Ráadásul a túlkínálattal küzdő amerikai piacon a viteldíjak csökkentek.
A légitársaság megpróbált alkalmazkodni a változó körülményekhez. Idén nyáron kezdett el csomagban kínált viteldíjakat ajánlani üléskiosztással és egyéb kedvezményekkel, valamint diszkont társaság létére egyfajta "első osztályt" is bevezetett. Emellett több tucatnyi repülőgépet adott el, hogy javítsa készpénzállományát. A Spirit tervei szerint
januárban további 330 pilótát bocsát el a szeptemberi mintegy 200 fős leépítésen felül, mivel csökkentette útvonalai számát.
Elemzők szerint azonban a légitársaságnak a csődeljárás alatt valószínűleg tovább kell majd zsugorodnia a költségek kordában tartása érdekében.