Nyitókép: tttuna/Getty Images

Csapdában a fuvarozók: ha nem tudnak árat emelni, nő a veszteségük

Infostart / InfoRádió - Sipos Ildikó
2024. szeptember 29. 16:48
Jelentősen felgyorsult a közúti fuvardíjak emelkedése 2024 második negyedévben, a fuvarozók azonban nem tudják maradéktalanul érvényesíteni a költségeiket, mert a jelenlegi gazdasági környezet nem támogatja a díjemelést – mondta az InfoRádióban a DigiLog Consulting stratégiai tanácsadócég ügyvezetője. Lajkó Ferenc hozzátette: a cégeknek legalább 5-6 százalékot kellene emelniük ahhoz, hogy nullszaldóssá tegyék a működésüket.

"A közúti fuvarozás közel egy éve veszteséges; a második negyedévi méréseink szerint az előző év azonos időszakához képest a nemzetközi áruszállításban 12,2, a belföldiben pedig 19,1 százalékos volt a költségek növekedése" – mondta az InfoRádióban Lajkó Ferenc, a DigiLog Consulting ügyvezetője.

Ehhez képest a díjszintváltozás, amit a cégek át tudtak hárítani, az az előbbi esetben 6,6, utóbbiban 14,7 százalékos volt, vagyis látszik, hogy bár sikerült jelentős áremelést végrehajtani 2024 második negyedévében, de

a fuvarozók még mindig futnak a pénzük után, a költségeik egy részét még mindig nem tudták áthárítani

– tette hozzá. Ennek legfőbb oka a Magyarországot és Európát sújtó recesszió, mert a költségek emelkedése mellett a díjak átháríthatóságát a kereslet-kínálati viszony is meghatározza – magyarázta a szakember. A harmadik negyedévben az látható, hogy nincs elég szállítani való a gyengélkedő gazdasági helyzet miatt, így az áthárítás is sokkal nehezebb, mint normál körülmények között lenne.

A DigiLog Consulting ügyvezetője úgy véli, ha a gazdasági teljesítmény valamicskét javul, akkor a fuvardíjak is tovább fognak emelkedni, hiszen jelenleg 5-6 százaléknyi hiányzik a cégeknek a nullszaldóhoz. Hozzátette, lehetséges, hogy a fuvarcégek ezt gazdasági növekedés nélkül is rá fogják tenni az áraikra, különben kénytelenek lesznek csökkenteni a kapacitásaikat a veszteségük minimalizálása érdekében. Ha viszont csökken a kapacitás, akkor hamarabb kiegyenlítődhet a kereslet-kínálati szint, és ezáltal az árszint is – jegyezte meg. Lajkó Ferenc szerint

reális félelem, hogy a kisebb, likviditásszegényebb cégek létét veszélyezteti a jelen helyzet.

Már most is vannak, akik beszüntették a tevékenységet, de ez a folyamat fel is gyorsulhat a jövőben, hiszen a fuvarozók alapvetően a kapacitásuk csökkentésével tudnak valahogy egyensúlyozni, ennek a lehetősége azonban véges. Hozzáfűzte, vannak olyan vállalkozások, főleg kisebbek, melyek számára a következő kapacitáscsökkentés már a bezárást jelenti.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
A recesszió miatt nem tudnak áratemelni a fuvarozók - Lajkó Ferenc, a DigiLog Consulting ügyvezetője
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást