Már március közepén arról beszélt Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter egy sajtóeseményen, hogy az üzemanyagáraknak a régiós középmezőnyben kell lenniük, különben a kormánynak be kell avatkoznia.
"Van egy megállapodás, mely szerint az üzemanyagárak a régió középmezőnyébe tartoznak. Ezt a megállapodást mi ellenőrizzük, akár a szövetségen, akár a Molon keresztül. Ha ez a megállapodás megtörik, akkor azt gondolom, hogy be kell avatkozni" – fogalmazott.
A nemzetgazdasági miniszter múlt csütörtökön berendelte a Magyar Ásványolaj Szövetség és a Mol képviselőit, mert a tárca közlése szerint a régiós átlagárhoz képest a benzin és a gázolaj ára is mintegy 7-9 százalékkal drágább. Nagy Márton tájékoztatta a feleket, hogy
a KSH olyan nyilvános, a regionális üzemanyagárakat monitorozó rendszert alakít ki, amely rendszeresen bemutatja majd az árkülönbségeket,
így referenciapontként fog szolgálni a megállapodás betartására.
A Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára a módszertani különbségek miatt túlzónak tartja a 7-9 százalékos különbséget, a KSH monitorozó rendszere viszont segíthet a tisztánlátásban. Grád Ottó az InfoRádióban arról is beszélt, hogy a kiskereskedelemben részt vevő vállalatok mozgástere nagyon szűk.
"Maga a kiskereskedelmi árrés igen szűk, néhány forintos, tekintve azt, hogy az üzemanyagok értékesítését terhelő adók és a költségek is folyamatosan emelkednek. Nem szabad elfelejteni, január 1-jével bruttó 43 forinttal emelkedett mind a benzin, mind a gázolaj jövedéki adója, és az összes egyéb járulékos költség is magasabb szintre került, tehát egyre kevesebb a mozgástér ahhoz, hogy érdemben ebbe be lehessen avatkozni vagy módosítani lehessen" – vélekedett a főtitkár.
Grád Ottó elmondta azt is, hogy
az üzemanyag kiskereskedelmi árának nagyjából a fele valamilyen adó.
"Ez alapvetően az áfa, a jövedéki adó, amely jelentősen megemelkedett, de vannak olyan indirekt adók, amelyekre szintén fedezetet kell, hogy biztosítson az üzemanyagár, ilyenek például a kiskereskedelmi különadók, ami mintegy 3 százaléknak felel meg, de tekinthető költségként az energiahatékonysági kötelezettségi rendszerből fakadó teher, amit szintén kiterjesztettek az üzemanyag forgalmazása" – ecsetelte.
A megbeszélésen adózási kérdéseket nem érintettek – tette hozzá a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára.