Nyitókép: Fürjes Balázs/Facebook

Komoly lökést kap az elővárosi vasúti közlekedés fejlesztése

Infostart
2022. január 28. 15:01
A Budapestre érkező vasútvonalak mentén 48 állomáson Kápolnásnyéktől Törökbálintig, Ceglédtől egészen Szobig több mint 3000 P+R-parkoló és 2000 B+R-biciklitároló tervezését kezdtük meg – jelentette be Fürjes Balázs. A BFK már négy céggel (vagy inkább konzorciummal) meg is állapodott a tervezést illetően.

A budapesti közlekedés fejlesztésének fő irányvonala az elmúlt években Fürjes Balázs és Vitézy Dávid vezetésével egyértelműen az volt, hogy próbálják az embereket az autózástól egyre inkább a tömegközlekedés felé terelni – ebben kiemelt szerepet kap az elővárosi tömegközlekedés fejlesztése. Ennek legújabb állomásáról posztolt közösségi oldalán péntek délelőtt a Budapestért és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár, valmaint a Budapest Fejlesztési Köztpont vezérigazgatója.

Ahogyan azt a Portfolio írja, az agglomerációs tömegközlekedés egyik legfontosabb eleme az elővárosi vasútfejlesztés. A vasút viszont csak akkor lesz versenyképes, ha a rövidebb menetidő, a korszerűbb utastájékoztatás és az új, alacsonypadlós, légkondicionált motorvonatok mellett könnyen át is lehet rá szállni. Ezt segíti, ha minden egyes megállóban van kellő számú parkoló, ahol biztonságosan ott lehet hagyni az autót és a biciklit.

A problémát orvosolandó

48 forgalmas helyszínen több mint 3000 parkolót és 2000 biciklitárolót építenek, megduplázva ezzel a férőhelyek számát.

Mindez nyolc elővárosi vasútvonal érintett: a hegyeshalmi, a székesfehérvári, a pusztaszabolcsi, a kunszentmiklósi, a ceglédi, az újszászi, a hatvani és a szobi vasútvonal – írja Fürjes Balázs államtitkár.

A fejlesztés elősegíti, hogy a gépkocsit, kerékpárt a vasútállomáson lehet hagyni, és az ingázók vonattal folytathatják útjukat – tette hozzá Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója későbbi bejegyzésében. Annak érdekében pedig, hogy autó helyett már a vonathoz is közösségi közlekedéssel juthassanak el az utasok, a közbeszerzésen nyertes tervezőnek azt is meg kell vizsgálnia, hogy hol szükséges buszfordulók, buszmegállók létesítése. Az engedélyezési, kiviteli és tender tervek 2023-ban készülhetnek el.

A tervezői közbeszerzési pályázaton négy részre lehetett ajánlatot tenni. A BFK az első részajánlatban 21 (1-es, 30a, 40a, 150-es vonalak), a másodikban 14 (80a, 100a, 120-as vonalak), a harmadikban 8 (70-es vonal), míg a negyedik részajánlatban 5 állomást (70, 100a vonalak) jelölt ki a fejlesztések helyszínéül egy 2020-ban készített tanulmány alapján – fejti ki Vitézy Dávid.

A tervezésre négy céggel (konzorciummal) kötött szerződést a Budapest Fejlesztési Központ – teszi hozzá Fürjes Balázs:

  • Közlekedés Kft. – Mobilissimus Kft.
  • Terv-Tár Tervező, Kivitelező és Szolgáltató Bt.
  • Create Value Szolgáltató és Tanácsadó Kft.
  • Via Futura Kft. – Hello Wood Zrt.

A kormány a parkolók tervezéséhez, illetve a Budapesti Agglomerációs Kerékpárforgalmi Hálózati Stratégia megvalósításához első lépésben 797 millió 446 ezer forint támogatást nyújtott a BFK-nak, így az első két szerződés még tavaly szeptemberben hatályba lépett – írja a BFK vezérigazgatója. A munka folytatásához azonban szükség volt a Támogatói okirat módosításához a Miniszterelnökség és a BFK között, ami az ide vonatkozó kormányhatározat módosításával meg is történt. Így a kormány további 910 millió 869 ezer forint támogatásával

összességében 1 milliárd 708 millió 315 ezer forintot fordíthatank a tervezésre és a kerékpáros stratégia előkészítésére.

A fentiek értelmében a harmadik tervezői szerződés január 21-én, a negyedik pedig január 28-án léphet hatályba.

Fürjes Balázs arra is emlékeztetett, Budapesten belül, több fontos csomóponton is épülnek plusz parkolóhelyek. Kelenföldön, az őrmezői oldalon legalább 1500 férőhelyesre bővítik a meglévő parkolóhelyek számát, a Mexikói útnál és a Kacsóh Pongrác úti felüljárónál szintén 1500 új hely lesz.