Nyitókép: MTI/Krizsán Csaba

Napokon belül leáll a teljes hazai autógyártás

Infostart
2020. december 11. 06:00
A sort a kecskeméti Mercedes-gyár nyitja, amit az Audi Hungaria és a Suzuki Magyarország is követ.

A koronavírus-járvány megjelenése nagyon nehéz helyzetbe hozta a globális autóipart, a vezető autógyártók és beszállítóik sorra függesztették fel ideiglenesen termelésüket világszerte tavasszal. Így volt ez hazánkban is. Ez idő alatt számos karbantartási és átalakítási munkálatot elvégeztek a magyar telephelyeken, a szokásos nyári leállásokra mégis sor került.

Természetesen az év vége sem múlhat el anélkül, hogy rövidebb, hosszabb időre szüneteljen a termelés. Ezt az időszakot a szabadságolások, ünnepek miatt ugyanis

hagyományosan szintén karbantartási, átalakítási, fejlesztési munkálatok elvégzésére szokták kihasználni a gyártók

emlékeztet a Portfolio.

A leállások sorát a kecskeméti Mercedes-gyár nyitja, ahol minden télen átépítési és karbantartási munkálatokat végeznek, melyekkel a gyár felkészül a következő termelési évre. Ezen munkálatok elvégzésére a megszokott módon most is a karácsonyi szabadságolási időszakot használják fel. Ugyanakkor az idei évben valamivel átfogóbb átépítési munkálatokra kerül sor, így a termelési szünet terveik szerint december 18-án kezdődik és jövő év január 17-én indul újra a gyártás.

A Portfolio megkeresésére az Audi Hungaria kommunikációs vezetője elmondta, hogy jelenleg mind a motor- mind a járműgyártásuk szinte teljes kapacitással dolgozik. Hangsúlyozta, hogy a motorgyártásban a jelenlegi terveik szerint csak az utolsó héten lesz minden gyártószegmenst érintő termelési szünet. A járműgyártásban terveink szerint az utolsó két héten lesz termelési szünet. A vállalat első termelési napja 2021. január 4-re esik majd – tette hozzá Czechmeister Mónika. A vállalat a termelési szünet alatt optimalizálási-, karbantartási- és átépítési intézkedéseket hajt végre a gyártásban.

A Suzuki Magyarország kommunikációs vezetője a Portfoliónak elmondta, hasonlóan más autógyártó üzemek gyakorlatához, megszokott, hogy a termelés mindennapi folyamataihoz szükséges sori módosításokat és fejlesztéseket a modellek gyártásának elvárásaihoz igazítják. Idén, mint eddig minden évben, két ünnep között kerül sor a szokásos év végi karácsonyi leállásra. Ezt az időszakot használjuk ki a termelésben is a szükséges karbantartások elvégzésére, illetve folytatódnak hegesztőüzemi fejlesztéseink is. A termelés december 23-án áll le és január 4-én indul újra – tette hozzá Bonnár-Csonka Zsuzsanna.

Nehéz éven van túl a magyar autógyártás

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) legfrissebb anyagában elkészítette arra vonatkozó becslését, hogy a rendelkezésre álló információk alapján az egyes országokban mekkora kiesést eredményezett a járvány az autógyártásban az év első kilenc hónapjában. Így kiderült, hogy az Európai Unió 27 tagállamában és az Egyesült Királyságban több, mint

4 millió autóval kevesebb készült szeptember végéig, amely a teljes 2019-es gyártási szám 22,3 százalékát jelentette.

Az ACEA statisztikáiból természetesen az is kiderült, hogy az év első kilenc hónapjában

durván 101 ezer autóval kevesebb készült el Magyarországon,

döntően a koronavírus-járvány kedvezőtlen hatásai miatt. Ez egyben azt is jelenti, hogy amennyiben az ACEA számai helytállóak, akkor kilenc hónap alatt a 2019-es teljes termelésnek durván 19 százaléka esett ki – jegyzi meg a gazdasági szakoldal.