Tízből négy ember változtatott fizetési szokásain a koronavírus hatására – derül ki a GKI Digital Digitális Pénzügyi Körkép 2020 című kutatásából, amelynek részleteiről a vállalat vezető tanácsadója, Madar Norbert beszélt az InfoRádióban.
"Az érintésmentesség jegyében
nagyon sokan áttértek a kártyás vásárlásra, még bolti környezetben is.
Az online vásárlás pedig megerősödött, a kényelmessége és gyorsasága miatt is" – mondta.
Az élelmiszerbolti vásárlások 20-30 százaléka volt kártyás a járvány előtt, ez a szám márciustól júniusig stabilan mozgott 50 százalék körül, azaz minden második tranzakció kártyás volt. A nyár folyamán volt valamennyi "visszarendeződés", de nem az eredeti szintre.
"Az online vásárlásoknál még nagyobb volt az ugrás. Eddig a vásárlások 70 százaléka volt utánvétes, ez visszazuhant 55-60 százalékra, azaz egyre többször nemcsak hogy kártyával, hanem előre is fizet a magyar vásárló online környezetben" – mutatott rá a gyors attitűdváltozásra Madar Norbert.
A tanulmány azt is megállapította, hogy ma Magyarországon a felnőttek körében több mint 3,35 millió online vásárló van.
"Ez a szám 50 ezer fővel bővült a koronavírus megjelenése óta. Az így kialakuló kör pénzügyi tudatossága is már formálódik, és
van 500 ezer olyan ember, aki rendszeresen vásárol online, és elektronikus úton fizet a vásárolt áruért"
- tette hozzá.
Hogy a járvány visszaszorítja-e a készpénz népszerűségét, abban Madar Norbert kettős trendet lát.
"A forgalomban lévő készpénzállomány évről évre növekszik. A vásárlási céllal felhasznált készpénz aránya viszont gyakorlatilag stagnál vagy nagyon pici mértékben növekszik, miközben az elektronikus tranzakciók száma és aránya folyamatosan és dinamikusan nő, ezt a folyamatot pedig csak gyorsította a koronavírus" – mondta Madar Norbert.
Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!