Nyitókép: MTI/EPA/Facundo Arrizabalaga

Leállna Nyugat-Európa a keleti sofőrök nélkül

Infostart
2019. október 18. 11:35
Érdekes adatok a nagy uniós fuvarozói háborúból.

Jó ideje zajlik a harc az Európai Unió fuvarozási piacán, Nyugat-Európában hatalmas a fuvarozási igény, de kevés a sofőr, nem látják azonban szívesen a keletről érkező fuvarozócégeket. A vita az uniós intézményekben dől majd el, de érdekes adalék hozzá az a német kutatás, amelyet a G7 ismertetett.

Eszerint az unióban jelenleg 2,6 millió nehézteherautóval fuvaroznak árut, és ebből 600 ezer rendszeresen átlép valamilyen belső határt. Csak erre a 600 ezer kamionra 742 ezer sofőr kell, és annyi az áru, hogy a járművek kihasználtsága 86 százalékos (azaz csak a megtett távok 14 százalékában gurulnak üresen a kamionok).

A legnagyobb szállítási központok nyugat-Európában vannak, és mintegy félmillió olyan vezetőülés van, amelybe nem találnak helyben sofőrt. A tanulmány szerint a hiányzó sofőrök megoszlása a következő:

  • Németország - 200 ezer
  • Franciaország - 110 ezer
  • Nagy-Britannia - 70 ezer
  • Benelux államok - 55 ezer
  • Olaszország - 45 ezer
  • Ausztria - 20 ezer

A kamionosokat pedig - 30 ezer spanyol, illetve portugál sofőr mellett - elsősorban Kelet-Európából pótolják. A megoszlás a következő:

  • Lengyelország - 220 ezer
  • Kelet-Közép-Európa (Magyarország, Csehország, Szlovákia, Szlovénia, Románia, Bulgária) - 135 ezer
  • Balti országok - 35 ezer
  • Unión kívül országok (Fehéroroszország, Ukrajna, Moldova, exjugoszláv országok) - 100 ezer