Nyitókép: MTI/Illyés Tibor

Már a magyarországi új autók is szennyezőbbek, mint az uniós átlag

Infostart
2019. június 4. 12:15
Tízmilliókkal nő az EU-ban az autók száma, miközben az új autók szén-dioxid-kibocsátását is alig sikerül tartani.

A hibrid és elektromos autók terjedésével párhuzamosan is folyamatosan nő az autók szén-dioxid-kibocsátása - olvasható a G7.hu JATO autóipari elemzőcég adatain alapuló cikkében. Pedig 2017-ig már tíz éve csökkent a tendencia.

A kibocsátás növekedésében szerepe volt a dízelbotrányoknak; ismert, a dízelesek hivatalosan kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki, mint a benzinesek, igaz, az adatok még a téves adatokat felvonultató közléseken nyugszanak.

Az arányokat tekintve az EU-ban a személygépkocsik a kibocsátás nyolcadát adják (a közlekedésen belül a kétharmadát);

a 2015-re kitűzött 130 g/km értékét még sikerült tartani, a 2021-es 95 g/km-os kibocsátási cél azonban irreálisnak tűnik a mostani emelkedés fényében,

ráadásul az utóbbi tíz évben 32,1 millióval, 14 százalékkal nőtt a használt személyautók száma az EU-ban.

A legkevésbé szennyező új autókat a portugálok vásárolják, ezek 105 g/km kibocsátásúak, míg az észteknél 133 g/km az átlag. Az EU egészében 118,5 g/km volt az összes új autó kibocsátása. Ha minden országban olyan kisebb autókat vennének Európában, mint a portugálok, akkor az új autók kibocsátása 11 százalékkal csökkenne.

Magyarország nem áll túl jól ebben az összevetésben: az EU-átlagánál 6 százalékkal rosszabb az új autók kibocsátása.