Először mindig a szolgáltatóval kell rendezni a problémát, vagy legalábbis kísérletet kell tenni a probléma megoldására – tanácsolta Scherer Zsolt.
Indoklásként elmondta, hogy bármelyik hatóság jár el – legyen ez akár kormányhivatal vagy a Magyar Energetikai és Közműszabályozási Hivatal –, akkor is a probléma gyakorlati orvoslása – bármely hivatali-hatósági kötelezés eredményeként is, de – a szolgáltatóra fog maradni.
Ezért lényeges, hogy elsőként a szolgáltatóval próbáljuk meg rendezni a problémát – mondta.
A MEKH szóvivője közölte, hogy a problémákat a szabálytalan vételezés okozza. Ez akkor van, ha a vonatkozó jogszabályokkal ellentétben méretlenül, vagy a mérőrendszer megkerülésével villamosenergiát vagy gázt használ fel valaki.
„Ez egy súlyosan balesetveszélyes, élet- vagyonbiztonságot sértő dolog, aminek sajnos mindig lebukás a vége. Utána pedig több százezer forintos kötbért kell fizetni” - figyelmeztetett Scherer Zsolt.
A szóvivő elmondta: a szabálytalan vételezésből a hivatalhoz érkező panaszok körülbelül 70 százalékában a szolgáltatónak van igaza, és körülbelül 30 százalékban a fogyasztónak.
Hozzátette: ezért is indítottuk el azt az „Óvja mérőóráját!” kampányunkat, amivel arra szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy mire kell figyelni, amikor egy ilyen eljárás elindul és megjelennek a mérőellenőrök.
Közölte: először az ellenőröknek kell igazolniuk magukat, utána pedig nagyon fontos, hogy a mérőóra vizsgálatánál végig jelen legyen a mérőóra tulajdonosa vagy a megbízottja.
Alá kell írni a jegyzőkönyvet, amiben az ellenőrök esetleg megállapítják, hogy szabálytalan vételezés történt. De a jegyzőkönyvre a saját véleményünket is odaírhatjuk, és felsorolhatjuk, hogy mivel nem értünk egyet – folytatta Scherer Zsolt.
Hozzátette: magunk is készíthetünk fénykép-felvételeket, amelyek később az eljárás során – amit esetleg már a Magyar Energetikai és Közműszabályozási Hivatal folytat le –, nagyon fontosak lehetnek.