Aki még nem tette meg, annak mihamarabb fel kell szerelnie autóját négy évszakos vagy téli gumiabroncsokkal - ez az alapvető ilyen időjárás esetén. Az már személyes tapasztalat, hogy csütörtökön délelőtt, amikor látszót, hogy komolyan esik a hő és a havas eső, már csak a jövő hétre lehetett időpontot foglalni a fővárosban a gumiszervizeknél.
A tapadás nem csak gyorsításkor, illetve nem csak a hajtott kerekeken fontos, hiszen csak jól tapadó abroncsokkal lehet biztonságosan, rövid úton fékezni, és biztonságban bekanyarodni a téli útviszonyok közt. Aki téli körülmények közt is nyári gumival közlekedik, az fokozott balesetveszélynek teszi ki magát és a többi közlekedőt - írja a telex.hu az ADAC alapján.
Lámpák
A rosszabb látási viszonyok miatt kulcskérdés, hogy az autó lámpái is hibátlanul működjenek. A téli felkészülés része, hogy a szélvédőmosó-rendszert is téli folyadékkal kell feltölteni, amely legalább -20 Celsius-fok hőmérsékleten is használható. Indulás előtt az autót és a lámpáit is meg kell tisztítani a hótól és a jégtől – nem elég, ha csak egy foltnyi területen tisztítjuk le az ablakokat és a szélvédőt.
Szinte kiirthatatlan babona, hogy elindulás előtt percekig álló helyzetben kell melegíteni az autó motorját, ám ez tévedés.
A megfelelő melegre járatáshoz egyszerűen indítsuk be a motort, majd amikor már kilátunk a letakarított ablakokon, induljunk útnak, és fokozatosan növelt terheléssel, legfeljebb közepes fordulatszámon járassuk melegre a motort - szól a tanács.
Lassan, óvatosan
A statisztikák szerint a téli ütközések 43 százaléka a túl rövid követési távolság miatt következik be, és az ütközések kockázatát csak fokozza, ha nem téli gumival próbálkozunk a havon. Az abroncs mintázatától függetlenül óvatosabban kell fékezni és kormányozni, azaz kerülni kell a hirtelen, erőteljes fékezéseket és kormánymozdulatokat.
Amikor jön a baj
Ha a jármű egy kanyarban elkezd letérni az útról, kerülni kell a hirtelen kormánymozdulatokat, inkább nyomjuk le rövid időre a fékpedált. Néhány km/óra sebességcsökkenés általában elég ahhoz, hogy visszanyerjük az uralmunkat az autó felett.
A megváltozott útviszonyok és a hosszabb féktávolság megtapasztalásához érdemes nyílt, üres útszakaszon rövid fékezési próbákat tenni, mert így meggyőződhetünk arról, hogy hogyan viselkedik az autónk, illetve hogyan dolgoznak a menetbiztonsági berendezések, tehát a blokkolásgátló és a menetstabilizáló ilyen helyzetben.
Hókotró
Hóesés és hirtelen ónos eső esetén mindenhol síkosságmentesítő járművek jelennek meg a forgalomban, ezeket el kell engednünk, és érdemes jelentős távolságból követni őket, mert így nem jut szóróanyag az autónkra, illetve hóval sem teríti be, rontva ezzel a látási viszonyokat.
Szintén személyes tapasztalat, hogy ezeket inkább ne előzzük meg, vagy csak akkor, ha megállnak.