A politikai hirdetésekre vonatkozó új uniós átláthatósági szabályok értelmében a közösségi platformoknak októbertől fel kell tüntetniük, ha politikai hirdetésről van szó, jelezni kell, ki a hirdető, ki a finanszírozó, és azt is, hogy a hirdetéssel személyes adatok alapján célozták-e meg a felhasználókat. Erre korábban a Google és most a Meta is azt válaszolta, hogy ilyen kritériumoknak nem lehet megfelelni, ezért inkább nem engedélyezi a politikai hirdetések közzétetelét a platformjain.
Mindehhez Koji Tamás, a HWSW informatikai újságírója hozzátette, hogy az organikus elérésű közzétételek továbbra is működhetnek, vagyis annak semmi akadálya nincs, hogy egy politikai párt vagy egy politikus a saját oldalán a rajongóinak, a követőinek üzeneteket tegyen ki, akár a Facebookon, akár az Instagramon, akár a TikTokon, de ezt nem lehet hirdetési büdzsével megtámogatni úgy, ahogyan eddig tették.
Az uniós szabályozás célja, hogy visszaszorítsa a politikai dezinformációt és a választásokba való külföldi beavatkozásokat. Példaként az újságíró a tavaly év végi romániai elnökválasztást hozta fel, ahol tiktokos megjelenésekkel befolyásolhatták az eredményt, a voksolást aztán meg is kellett ismételni.
Koji Tamás szerint a politikai hirdetések hiánya elsősorban nem a szolgáltatóknak fog fájni.
"Míg más országokban jellemzően kevesebb összegekről van szó, a legfrissebb számok alapján Magyarországon elég komoly összegek mentek el politikai hirdetésekre a közösségi médiában.
Tehát azoknak a politikai szervezeteknek fog ez mindenképpen jobban fájni, amelyek eddig erős jelenlétet építettek fel a közösségi médiában, és eddig arra építették fel a stratégiájukat, hogy a közösségi médián keresztül érjenek el minél több felhasználót. Emellett egy picit fog fájni azért azoknak a politikai erőknek, amelyek esetleg kívülről próbálnának befolyásolni bizonyos szavazásokat" – fogalmazott. Hozzátette: a közösségi oldalakon főként a fiatalokat lehet megszólítani, így azok a politikai szervezetek járhatnak rosszabbul, amelyek őket célozták.
Úgy véli, hogy a választás emiatt tisztább lehet, hiszen nem lesz annyi politikai hirdetés az interneten és a közösségi médiában, és így talán ezek a platformok is jobban használhatók lesznek, vagyis akár még nyerhetnek is a felhasználók.