ÚJABB CIKKÜNK A TÉMÁBAN
A közlekedésbiztonság fokozása érdekében július 7-től egy sor olyan eszköz kötelező az új autókba, ami eddig extrának számított.
Európában 22 800 haláleset történt az utakon 2022-ben, ezért folyamatosan próbálja az unió fokozni a közlekedésbiztonságot. Ennek részeként 2024. július 7-től új szabályozás lép életbe – írja az autoszektor.hu.
Az Európai Parlament és az Európai Tanács 2019/2144 rendelete alapján a határidő után az összes eladott új modellnek számos olyan biztonsági felszereléssel kell rendelkeznie, amely korábban extrának számított:
- automatikus vészfékezés: a rendszer érzékeli az akadályok, járművek, gyalogosok és kerékpárosok jelenlétét az autó előtt és figyelmezteti a vezetőt, ha ütközés veszélye áll fenn. Ha a vezető nem reagál, a rendszer automatikusan lefékezi az autót.
- vészfékezést jelző lámpa: intenzív villogással jelzi a hirtelen lassulást. Amikor az autó élesen fékez (a biztonsági rendszereknek köszönhetően automatikusan is), a hátsó lámpáknak villogniuk kell, hogy figyelmeztessék a követőt a veszélyre.
- a vezető éberségét figyelő kamera: a pislogásból állapítja meg, hogy a sofőr fárad és figyelmeztet az elalvásveszélyre. Ezek a rendszerek kamerákat és érzékelőket használnak az álmosság vagy a figyelemelterelés jeleinek felismerésére, és hang- illetve vizuális jelzésekkel figyelmeztetik a vezetőt, hogy pihenjen vagy fordítson nagyobb figyelmet az útra.
- feketedoboz: egy olyan eszköz, amely arra szolgál, hogy összegyűjtse és tárolja a közlekedés során az adatokat. A rögzített adatok között szerepel a jármű sebessége, fékezése, helyzete és tájolása, a biztonsági rendszerek állapota és használata, a fékhatás és a fedélzeti rendszerek egyéb releváns paraméterei, amelyek megelőzhetik vagy enyhíthetik a baleseteket. Ezeket az adatokat nem lehet módosítani vagy törölni vagy megosztani és a fekete dobozt nem lehet kikapcsolni.
- intelligens sebességasszisztens: olyan rendszer, amely segíti a vezetőt a sebességkorlátozások betartásában.Ha a vezető meghaladja a határértéket, a rendszer vizuális jelzéssel, hanggal vagy mindkettővel figyelmezteti. A rendszer nem avatkozik be a vezetésbe, meghagyja a sofőrnek a szabadságot, hogy eldöntse, lelassít-e.
- sávtartó rendszer: figyeli az autó helyzetét az útvonalakhoz képest és figyelmeztet, ha az autó akaratlanul áthalad a felfestett sávokon.
- tolatóradar: hátramenetben a hátsó kamerával vagy más eszközökkel vagy érzékelőkkel jeleznie kell az emberek vagy tárgyak jelenlétét.
- guminyomás-ellenőrző: a rendszer figyelmeztet, ha valamelyik abroncsban nyomáscsökkenés észlelhető.