Nem gyakori, de megtörténik: 2023-ban
- 2 tisztán elektromos meghajtású személygépkocsi,
- 2 elektromos busz,
- 2 elektromos robogó,
- 1 segway és
- 1 roller gyulladt ki.
- 6 hibrid járműben keletkezett tűz, amelyek közül 3 plug-in hibrid volt
az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság által közölt adatok szerint.
Baj esetén a hangsúly az áramtalanításon és az akkumulátorok folyamatos hűtésén, azok visszagyulladásának megakadályozásán van, ez utóbbi már többnyire a kiérkező tűzoltókra hárul.
Jó tanácsokat is adtak azoknak, akiknek esetleg kigyullad valamilyen elektromos járműve:
- meg kell próbálni nyílt terepen megállni, épülettől, járművektől távol
- érdemes beszerezni kimondottan a lítiumion-akkumulátortüzek oltására szolgáló speciális, zselé alapú oltóanyagot - ha van ilyen, akkor azzal el lehet kezdeni oltani a tüzet
- lehet, hogy az oltáshoz több tűzoltó készülék is szükséges, ezért más járművezetőket is érdemes lehet segítségnyújtásra kérni
- akár sikerül az oltás, akár nem, mielőbb hívni kell a 112-es segélyhívószámot és bediktálni az esemény fontosabb részleteit, ezek: a baleset leírása, helyszín, sérültek száma, járulékos veszélyek.
Mint írták, "ha egy elektromos jármű ég, nagyon és és nagyon sokáig". Ismert, oltani is másként kell: habbal oltó készülék vagy a fent említett zselés eszköz szükséges hozzá. A katasztrófavédők - ahogy az MKIF és a Magyar Közút - is vásároltak speciális eszközt az elektromos autók oltásához.
Mivel az elektromos járművek égése esetén az akkumulátorokban oxigéntermelő kémiai folyamatok zajlanak, így a tűz önfenntartó.
Ám az E-oltólándzsával - ami lényegében egy másfél méteres injekciós tű, amit a sérült, kigyulladt akkumulátorba kell szúrni - a víz közvetlenül az akkupakkba juttatható, és így sokkal gyorsabban és biztonságosabban oltható a tűz, írtuk korábban.
A katasztrófavédők figyelmeztetnek: az elektromos járművekben keletkező tüzek leggyakrabban az akkumulátor töltéséhez köthetőek.