Nyitókép: BKK

Autóklub: kontraproduktív lesz a Lánchíd autómentesítése

Infostart / InfoRádió - Zsámboki Zsolt
2023. június 21. 10:12
A Margit híd és az Erzsébet híd felé megnőtt az autóforgalom a Lánchíd autómentesítésével; ezt a döntést márpedig nem szabad érdemi hatástanulmányok nélkül, érzelmi alapon meghozni - reagált az InfoRádióban a Magyar Autóklub részéről Kovács Kázmér arra az elhatározásra, hogy marad az átkelő ideiglenes forgalmi rendje a jövőben is.

A Budapesti Lakógyűlés konzultációs eredményeire hivatkozva Karácsony Gergely főpolgármester a kedden bejelentette: fennmarad a Lánchíd jelenlegi, ideiglenes forgalmi rendje a híd felújításának befejezése után is, vagyis "autómentes" marad a Lánchíd, csupán a buszok és a taxik hajthatnak át rajta a jövőben a kerékpárokon és a motorokon kívül.

Kovács Kázmér ügyvéd, közlekedési szakjogász, a Magyar Autóklub jogi bizottságának elnöke az InfoRádióban azt mondta, "a minden elemében manipulatívan megrendezett lakógyűlés nem lehet valós hivatkozási alap a Lánchíd-kérdés megnyugtató lezárására".

"Elfogadhatatlan, hogy valós hatástanulmányok nélkül érzelmi alapú döntés szülessen ebben a kizárólagosan szakmai és közlekedésszervezési kérdésben. Hatása egyértelműen kontraproduktív lesz, hiszen a főváros földrajzi adottságai, a kiterjedése, a domborzati viszonyai és a lakosságszáma nem teszi lehetővé, hogy a 28 km észak-déli kiterjedésű város 8 km-en elhelyezkedő hídjai közül valamelyik ilyen egyoldalú intézkedésekkel váltsák ki" - húzta alá.

Rámutatott, a tesztidőszakban ismertté váltak olyan adatok, amelyek a közlekedés átszervezéséből adódtak.

"A tömegközlekedés 50 százalékos kapacitásbővítése mellett mindössze a közösségi közlekedéssel átkelő forgalomnak alig több mint 10 százaléka növekedett. Gyakorlatilag csak a taxiforgalom bővült lényegesen."

Korábban a BKK is azt javasolta, hogy autómentes maradjon a Lánchíd, érvelése szerint sűrűbben jártak a buszok, illetve a környező hidakon sem növekedett úgy a forgalom, ahogy előzetesen attól félni lehetett. Erre reagálva azt mondta, hiába növelték a tömegközlekedés kapacitását, az átmenőforgalom nem növekedett.

"Kétségtelen, hogy a Döbrentei tér és a Széll Kálmán tér átmenőforgalma növekedett, ugyanakkor csökkent a Széchenyi tér átmenőforgalma. Ezzel átterelődött a forgalom az egyik helyről a másikra."

Arra is felhívta a figyelmet, hogy az autó-igénybevétel "rugalmatlan keresletű termék a közlekedők jelentős része tekintetében", ami azt jelenti, az idősek, a betegek, a foglalkozásuknál fogva kényszerűen gépkocsit használók, illetve akik a gyerekeket viszik iskolába, nem tudják letenni a kocsijukat, ha Hűvösvölgyből Kispestre kell közlekedni", szerinte márpedig ezt nem lehet figyelmen kívül hagyni.

A Magyar Autóklub továbbra is kompromisszumos megoldásokat javasol:

  1. az I. és az V. kerületi lakosok számára legyen autós lehetőség a Lánchídon, nekik kell a legtöbbet kerülni, ha ők használhatják a Lánchidat, tehermentesítik a többi átkelőt
  2. P+R parkolók kellenek, mert míg Bécsben 40 ezer ilyen van, Budapesten 4 ezer.
  3. a nyári hétvégéken legyen csak lezárva a Lánchíd az autóforgalom elől, ez segít a turizmusnak is.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
PERCEK Kovács Kázmér
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást