Auguszt József cukrászmester szerint a magyarok körében továbbra is a klasszikus, régi ízek „dominálnak”, de várhatóan nagyon sokan meg fogják kóstolni az idei Balaton fagyija nevű versenyen különdíjat érdemlő lángosos fagylaltot, noha számára elképzelhetetlen, hogy miként is lehet egy „jó kis foghagymás” lángost fagylaltként elkészíteni. „Nekem ez egy kicsit magas, túl forradalmi” – fogalmazott.
Kétségtelen, hogy a magyar fagylaltkultúra sokat fejlődött, értett egyet a szakértő, mondván, évtizedekkel ezelőtt egyszerűen nem volt elégséges kapacitás, és nagyon nehéz volt előállítani. Ugyanakkor hiába merült ki a kínálat a puncs-csokoládé-vaníliában, a sorok akkor is kígyóztak, tehát nem is voltak ráuszulva a cukrászdák arra, hogy nagyobb választékuk legyen – tette hozzá. Manapság, amikor szinte minden sarkon árulnak fagylaltot, mindenféle extra ízzel próbálják az embert becsalogatni.
Auguszt József nagy bánatára viszont az ő olvasatában igényes fagylaltot viszont kevés helyen kapni, dacára, hogy napjainkban ehhez minden szükséges alapanyag beszerezhető. Csakhogy
sokan inkább a látványra mennek, és könnyen bedőlnek a vásárlók, akármilyen íze is legyen a fagylaltnak
– tette hozzá.
Szerinte az igazán jó fagylalt krémes, lágy, vagyis van egy bizonyos tejszín, vagy zsiradék tartalma, amitől az ember szájában elolvad. Ha az ember érzi, hogy a vaníliát nemcsak megmutatták "neki", hanem bele is főzték, hogy a csokoládé fagylaltot nem cukorfestékkel festették barnára, hanem abban tényleg van csokoládé, de legalábbis kakaó – magyarázta.
A cukrászmester tapasztalatai alapján a magyarok legnagyobb kedvencei a csokoládé, a vanília, illetve a rizs, a gyümölcsfagylaltok közül pedig az eper, de a mangó is kezd betörni. De szerinte maga az íz amúgy nem annyira sorsdöntő, ha az alapanyag-tartalom egyébként jó minőségű.
A mostani fagylaltárakat illetően Auguszt József úgy fogalmazott: ha valaki rosszabb minőséget csinál, többet keres rajta, ha jobb minőséget, akkor kevesebbet, mindazonáltal a mostani árak indokoltak. Hozzátette: hosszú távon amúgy jobb a „sűrű fillér”, mint a „ritka forint”, mert, aki gazdaságosabb, de silányabb fagylaltot kínál, attól előbb-utóbb elpártolnak a vásárlók. „Minőséget érdemes csinálni!” – húzta alá.