Több tantárgy, például a matematika, a természettudományok és az idegen nyelv területén sincs elég szaktanár Magyarországon – derül ki az Európai Bizottság jelentéséből.
A magyar tanárok fizetése a legalacsonyabb
az Európai Unió OECD-tagállamai között, a diplomások átlagfizetésének mindössze 58-55 százalékával egyenlő.
Eközben a magyar pedagógusok óraszáma a legmagasabb Európában, és elegendő segítő személyzet hiányában sokuknak nem tanári feladatokat is el kell látnia – mutat rá a dokumentum.
Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke szerint épp a túlterheltség és az alacsony fizetések miatt van pedagógushiány.
"Az anyagi feltétel biztosan hatással van a helyzetre. Ha megemelnék a bért, az elsősorban a pályaelhagyást tudná megakadályozni. A második legfontosabb viszont egyértelműen a munkateher. Az elmúlt két évben a Covid miatt nagyon sok hiányzó volt, őket helyettesíteni kellett, és az az óraszám, ami korábban 22-26 óra volt, ez már bőven 26 körül van" – ecsetelte.
Az elmúlt időszakban több magyar kutatás is a bizottsági jelentés megállapításaira jutott.
Az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat Közgazdaságtudományi Intézetének felmérése szerint például négy év alatt a korábbi szint két-háromszorosára emelkedett az iskolákban az egyes tantárgyakat képesítés nélkül tanítók aránya: 2020-ban az általános iskolákban már az összes szakos tárgyat oktatók 7 százaléka ilyen pedagógus volt.
A T-Tudok Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ elemzése szerint ráadásul elöregszik a pedagógusszakma, a tanárok közel fele 50 évesnél idősebb, és mindössze csak 5 százalékuk fiatalabb 30 évesnél.
Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke szerint már nem elég az azonnali bérrendezés sem, hogy vonzóvá tegyék a fiataloknak a tanári pályát.
"A diplomás átlagkeresetekhez fel kell zárkóztatni a pedagógusok fizetését.
A másik, hogy a tanárképzést drasztikusan át kell alakítani, de nem úgy, ahogy most történik, hogy a követelményszintet lejjebb visszük; tartalmi megújításra van szükség. A harmadik a pályakezdők segítése a lakáshoz jutásban."
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének friss felmérése is azt mutatja, hogy súlyos a tanárhiány. Az iskolák 82 százalékában tapasztaltak tartós, azaz két hónapon túli szakemberhiányt, leginkább közismereti tantárgyakat oktató pedagógusokat keresnek, de takarítóból, nyelvtanárból, gyógypedagógusból és iskolapszichológusból sincs elég.
A probléma pedig nemcsak vidéken jelentkezik, Budapesten például az országos átlag fölött számoltak be huzamosabb ideje tartó tanítóhiányról.