A sebességmérő eszközöket többféleképpen is lehet csoportosítani, a Vezess.hu először a használati helyet vette figyelembe, hiszen közlekedőként leginkább így találkozunk velük.
Felvétel indul!
Az utakra épített 134 „kapun”, összesen 365 kamerával dolgoznak a VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózat fix telepítésű kamerái, rendőri zsargonban ezek a „fix telepítésű komplex közlekedési ellenőrzési pontok” (fixKKEP). Ezeken ARH CAM-FIX típusú kamerák találhatók.
Rokonaik az ARH CAM-S1 típusú kamerák, ezekből 160 db van állományban, ugyancsak a VÉDA részét képezik, de változtatható helyű (vhKKEP), azaz mobil eszközökről van szó.
A fentieken túl szolgálatban van még 29 db FámaLézer III. VHT-507/DVRM-G típusú sebességmérő is.
Elvi kérdés
A közúti „járműsebesség-mérő készülékek”, traffipaxok működési elvük alapján lehetnek radarosak, lézeresek, képelemzésen alapulók, vagy más mérési technológiát alkalmazók.
A radarosok vagy keskeny sávot ellenőrzők, vagy a járműkövetéshez szükséges nagy látószögű ellenőrző eszközök; a lézeresek pontlézert használók vagy pásztázó technológián alapulók, a képelemzésen alapulók ellenőrizhetnek egy legfeljebb 4 forgalmi sávos keresztmetszeten áthaladó járműforgalmat, vagy egy nagyobb területet is figyelhetnek.
A használati módot tekintve lehetnek járműbe beszerelt, tartószerkezetre fixen rögzített, vagy hordozható, illetve mobil eszközök.
Erről nem szól a fáma
A változtatható helyű VÉDA-mérők és a FámaLézerek pontlézeres technológiát használnak, az előbbiek kizárólag álló helyzetben használhatók, utóbbiak menet közbeni, tehát akár autóból való ellenőrzésre is hitelesítettek.
A kapukon látható fixKKEP-k kizárólag az alattuk lévő egyetlen forgalmi sávon zajló forgalom ellenőrzését végzik, egy-egy ellenőrzési helyen, „kapun” minden sávot egy mérőeszköz figyel.