Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára csütörtökön a Portfólió Lakás Konferencia 2020 rendezvényen beszélt erről.
Az államtitkár előadásában ismertette, hogy a közlekedés a legfajsúlyosabb téma a fővárosi fejlesztéspolitikában, ez érinti a legtöbb ember mindennapjait. Jelenleg 1,7 millióan élnek Budapesten és naponta 1,4 millióan ingáznak, kétharmaduk autóval érkezik a fővárosba. A belváros határát naponta 3 millióan lépik át, 40 százalékuk autóval. Ezért nyilvánvaló, hogy a közlekedésfejlesztés legfontosabb területe a közösségi, azon belül pedig a
kötöttpályás közlekedés.
Fürjes Balázs szerint az elmúlt években számos eredményt értek el a közlekedésfejlesztésben, a metró és a villamosközlekedés terén talán a legnagyobb kihívásokat megoldották. A fővárosi kötöttpályás közlekedés fejlesztésében a kormány előtt két nagy feladat áll, mégpedig a HÉV korszerűsítése, bővítése és a vasútközlekedés javítása.
Az államtitkár a fejlesztések közül kiemelte az
5-ös metró
létrehozását, ami azt jelentené, hogy a Kálvin térig meghosszabbított déli HÉV-vonalakat és az északi HÉV-vonalakat a város és a Duna alatt egy alagút kötné össze. Ennek a tervezését már megkezdték, első lépésben egy megvalósíthatósági tanulmány készül, három nyomvonalat vizsgálnak, ezek lezárultával elkezdik az engedélyezési és kiviteli tervek készítését.
Fürjes Balázs a város fejlesztésében második prioritásként hangsúlyozta az otthonteremtést. Ezzel kapcsolatban kifejtette: a kormány elfogadta a rozsdaövezeti területeken új lakások építését ösztönző városi otthonteremtési programot, a megfizethető árú és bérleti díjú, új városi lakások építésének ösztönzése, építőipari munkahelyek teremtése és megőrzése, valamint a lepusztult rozsdaövezeti területek megújítása érdekében.
Szólt arról is, hogy
Budapesten egy lakosra jelenleg hat négyzetméternyi minőségi zöld terület jut,
ennek bővítése érdekében fontos a közparkok fejlesztése is. Szeretnének közösségi párbeszéd alapján a városvezetéssel közösen hat nagyobb közparkot felújítani a következő tíz évben - fűzte hozzá.
Kitért arra is, hogy a magyar gazdaság teljesítményének köszönhetően a főváros iparűzésiadó-bevétele 2010-ben 85,4 milliárd forint volt, ez 2019-ben már 164,2 milliárd forintra rúgott. Idén a fővárosi önkormányzatok - a főváros és a kerületek együtt - a központi költségvetésből 86,4 milliárd forintot kapnak működésre, ez jövőre 115,2 milliárd forintra emelkedik. A hármas metró 200 milliárd forintos felújítási költségét teljes egészében a kormány biztosította és biztosítja a jövőben részben uniós, részben központi költségvetési forrásokból - tette hozzá.