A Népszava cikke alapján az iskolabuszok ügye egy Tolna megyei faluból iskolába járó diák levele után került elő, amelyből kiderült, hogy az érintett iskola nem rendelkezik saját járművel, így a bejáró diákok a menetrend szerinti járatokkal utaznak, ám ezek menetrendje nem igazodik az órák kezdéséhez és a délutáni foglalkozásokhoz, ezért előfordul, hogy hazafelé a tanulóknak órákat kell várniuk, vagy részt sem tudnak venni bizonyos szakkörökön, mivel az utolsó busz már az óra vége előtt elmegy.
A levél nyomán a szocialista Mesterházy Attila érdeklődött az illetékes tárcánál, egyebek mellett arról, hogy van-e lehetőségük a Klebelsberg tankerületi központoknak, hogy a bejáró diákok érdekeire való tekintettel egyeztessenek a helyi szállítási vállalatokkal.
A Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára által adott írásbeli válasz értelmében országszerte csupán 59 iskolabusz üzemel a tankerületi központokban, ám a szervezetek mindent megtesznek azért, hogy diákjaik az oktatási közszolgáltatások teljes köréhez hozzájussanak. Emellett az intézményeknek arra is van lehetőségük – ha sok diákjuk ingázik napról napra –, hogy ne 8 órakor, hanem később kezdjék tanóráikat.
Szűcs Tamás, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke az InfoRádió megkeresésére nem ezt látta az oktatási rendszer legsúlyosabb problémájának. „Nem nagyon futottak be hozzánk ilyen panaszok, én azt gondolom, hogy
a magyar oktatásnak ez nem feltétlenül a legsúlyosabb kérdése”
– fogalmazott. „Természetesen nem azt állítom, hogy nem lehet ezt jobban megoldani” – tette hozzá. A szakszervezeti vezető szerint ahhoz, hogy a probléma súlya látható legyen, előbb fel kellene mérni a diákok valós igényeit. Szűcs Tamás azt is kiemelte: ha azonban bevezetik az iskolaközpontokat, akkor át kell gondolni, hogy lehet eljuttatni a kistelepülésekből a gyerekeket az iskolába.