Az oktatást gyakorlatiasabb szemléletre kéne helyezni – hangsúlyozta Jenei Péter. Nem csak a tartalmat kell megtanítani, hanem a világ változásaira is fel kéne készíteni a diákokat, valamint önálló gondolkodásra nevelni őket – tette hozzá.
Új módszerekre azért is szükség van, mert
évről évre nagyobb a tananyag,
hiszen egyre több felfedezés születik. A folyamatos ismeretbővüléssel lépést tartani a jelenlegi rendszerben nem lehet. Az MTA-ELTE Fizika Tanítása Kutatócsoport két munkaközösséget is vezet ennek vizsgálatára.
A Modern Fizika Munkaközösség azt kutatja, hogy a modern tartalmakat hogyan lehet a gyerekek számára hatékonyan, gyorsan és emészthetően beemelni az oktatásba. A Környezeti Fizika Munkaközösség pedig környezettel kapcsolatos, divatos és fontos témákat vizsgálja a tanítás vonatkozásában.
A módszertani újítások mellett paradigmaváltásra is szükség lehet a kutatócsoport vezetője szerint. Nem feltétlenül a tartalmat kell bővíteni, hiszen manapság az interneten mindent – „és mindennek az ellentétét is” – meg lehet találni. Így inkább arra van szükség, hogy ezt a diákok megtanulják rendszerezni és a valódi, releváns információkat kiszűrni.
Az oktatást „használatorientálttá kell tenni, és nem definícióbemagolás-orientálttá”
– emelte ki Jenei Péter.
Új módszert bevezetni csak úgy lehet, hogy a jelenlegi, hagyományos oktatásra építve fokozatosan állunk át. Eleinte a tanítás kis részterületére fókuszálva kell fejleszteni, majd ezt kiterjeszteni a többire. Ez legalább 10-20 évet felölelő munka – hangsúlyozta a kutatócsoport-vezető.
A teljes beszélgetést meghallgathatják január 2-án este 7 órától itt, az InfoRádióban.