Iskolaérettség címén különböző sztenderdizált módszerekkel három nagy területet vizsgálnak a pedagógusok, gyógypedagógusok:
- fizikális érettség
- kognitív tudás
- szociális érettség.
Az utóbbi években a szocialitás területén érzékelhetőek hiányosságok a gyerekeknél - mondta el Gál Edit óvodapedagógus.
„Ez a társakkal, felnőttekkel való kapcsolatteremtést, az egymás megsegítését és a toleranciát, az iskolához szükséges érzelmi felkészültségüket jelenti.”
A tapasztalatok szerint nagy különbségek vannak a nagycsoportos és az első osztályos gyerekeknél, és hatéves korukban az egyéni fejlődésük üteme is eltérhet - jelezte a Kincsem Sziget Óvoda és Varázshíd Tanoda vezetője.
„A társas kapcsolatokban való felkészülésben nagyon fontos az óvoda és az óvópedagógusok szerepe, hiszen közösségben nevelkednek a gyerekek. Ha a szülők segíteni akarják a szociális fejlődést, akkor azt közösségi élet biztosításával tudják megtenni. Ennek köszönhetően a nagycsoport végére a kognitív tudás eléri azt a fejlettségi szintet, ami lehetővé teszi az iskolakezdést.”
A korábbi években a szülők által ragaszkodtak ahhoz, hogy a hatéves életkor betöltése után a gyerekek menjenek iskolába - mondta az óvópedagógus. Gál Edit hozzátette, manapság egyre inkább úgy gondolják, várni kellene.
„A pedagógusok közül sokan úgy vélik, hogy a korábbi életkorokban fogékonyabbak a gyerekek bizonyos tudásanyag befogadására, de vannak olyan területek, amelyekben nem biztos, hogy érettek az iskolára.”