Nyitókép: MTI/EPA/Tolga Akmen

Óriási kihívással küzd a BBC, az eddigi módszerei hamarosan hasztalanok lesznek

Infostart / InfoRádió - Szvetnik Endre (London)
2024. augusztus 3. 17:30
Nagy-Britanniában inog a közszolgálatiság pillére – a BBC előfizetési díja. Több százezren álltak le a díj fizetésével, ami egyébként minden tévétulajdonos számára kötelező. A hír önvizsgálatra kényszeríti a patinás médiumot.

A BBC egy különleges finanszírozási modell alapján tud teljesen reklámmentesen üzemeltetni tévécsatornákat, több tucat rádióadót és online oldalakat. Ez a "licence fee", avagy a tévékészülékek tulajdonosai által fizetett előfizetési díj, amit egy úgynevezett Királyi Charta garantál. A Charta jóvoltából a BBC nem állami intézmény, és papíron független a mindenkori kormánytól.

A közmédium azonban évek óta finanszírozási gondokkal küzd, amit rendre létszámleépítésekkel próbál kezelni.

Közben az előző konzervatív kormány két éve, idén áprilisig befagyasztotta az előfizetési díjat, miközben az egekbe szökött a brit infláció. Az évi 159 fontos – 74 ezer forintos – költség emelése politikailag vállalhatatlan volt a megélhetési válság közepette.

BBC-illetékesek bírálták, hogy a díjemelés ezután is „csak” 6,7 százalékos, azaz infláció alatti, bár ezt tavaly mondták, amikor még 9 százalék körül járt az áremelkedés.

„Ezt a kreatív szektor szenvedi meg” – mondta a szervezet egyik illetékese arra utalva, hogy részben a BBC megrendelései tartják el a produkciós cégeket.

Az idei éves jelentésből kiderült, hogy jelentős összeggel,

80 millió fonttal estek az előfizetési díjból származó bevételek.

Azaz sokan bojkottálják a befizetést (amit viszont 1000 fontos bírsággal lehet büntetni), nem is érdeklik őket a csatorna adásai, vagy online néznek tartalmakat. A költségvetési lyuk miatt a cégvezetés félmilliárd fontos megszorítási programot hirdetett. Egyre több az ismétlés és a helyi rádiók kevesebb pénzt kapnak. A dolgozókra közben nagyobb teher nehezedik és egy részüket bátorítják, hogy válasszák az idő előtti nyugdíjat.

Emellett különböző kampánycsoportok követelik az előfizetési díj megszüntetését. Az Adófizetők Szövetsége (Taxpayers Alliance) például „archaikusnak és igazságtalannak” nevezte. Egy másik csoport, a Ne finanszírozzák a BBC-t (Defund the BBC) szerint pazarló a gazdálkodás, a médium nem pártatlan, hanem balliberális beállítottságú, és agresszíven bünteti a nem fizetőket, akik általában nők és szegényebb sorban élő emberek.

Ezt a világszerte még mindig nagy hírnevű intézményt azonban nemcsak a rivális médiacézárok vagy a BBC-t elfogultnak tartó, jobbára konzervatív politikusok fenyegetik, hanem a demográfiai változások is: a fiatalok egyre jobban megvannak a tartalmai nélkül is. Rendre érkeznek felmérések, amelyek szerint a fiatalok nem néznek-olvasnak hagyományos híreket, hanem a TikTokról vagy a YouTube-ról informálódnak.

A közmédium tartalmait a 16 év alattiak 69 százaléka fogyasztja, ami 72 százalékkal kevesebb, mint az előző évben.

Tim Davie vezérigazgató most kereskedelmi koprodukciókból akarja növelni a bevételt, viszont a kereskedelmi cégek szerint nem fair, hogy javarészt közpénzből finanszírozott vetélytárs jelenik meg.

Bár az új, munkáspárti kormány azt mondta, megvédi az előfizetői díjat, egyre nehezebb meggyőzni a közvéleményt annak értelméről.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Nagy-Britanniában inog a közszolgálatiság pillére – a BBC előfizetési díja
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást