A Bosch vállalat 2024 márciusával befejezi a kerékpárokba készülő elektromos hajtóművek gyártását az eperjesi járásbeli Harság településen. A hírt a csehországi és szlovákiai Bosch csoport kommunikációs osztályának igazgatója, Pavel Roman is megerősítette. Szerinte elsősorban az állhat emögött, hogy a feltételezésekkel ellentétben nem nőtt olyan szinten a kereslet az elektromos kerékpárok iránt, mint arra korábban számítottak. A jelenlegi keresletet bőven tudja fedezni a miskolci üzem is. „A Bosch vállalat ezért úgy döntött, hogy 2024 márciusával befejezi az eBike hajtóművek gyártását a kelet-szlovákiai üzemben. A nagyjából kétszáz alkalmazottat február 26-án értesítették a döntésről” – mondta Pavel Roman, hozzátéve, hogy a német vállalat Eperjest továbbra is érdekes gazdasági régiónak tartja.
A német beruházóval folytatott tárgyalások során a szlovák gazdasági minisztérium készen állt a változtatásokra, és a gyár melletti település lakóitól történő telekvásárlások lebonyolítására is elkészültek az új szakértői vélemények. A minisztérium szerint azonban ezek az intézkedések már nem voltak képesek megváltoztatni a Bosch döntését.
Eduard Heger korábbi miniszterelnök a közösségi oldalán azt állította, Robert Fico miniszterelnök és Peter Pellegrini házelnök lépései vezettek a német vállalat távozásához. A Bosch szlovákiai gyárának megnyitását levezénylő korábbi gazdasági miniszter, Richard Sulík is a jelenlegi kormányt hibáztatja amiatt, hogy a német cég befejezi a gyártást, noha az előzetes tervek szerint 4-8000 alkalmazottat foglalkoztató üzem létrehozását tervezték. Denisa Saková gazdasági minisztert tétlenséggel vádolta meg. Richard Sulík szerint nem meglepő, hogy a befektető a tavaly októberi kormányváltást követően végül meggondolta magát. „Magyarországon már van egy üzemük, és mivel a Fico-kormány tagjainak nyilatkozatai aláássák a demokráciát, ezért érthető, hogy a német befektető inkább visszalépett a beruházás további előkészítésétől” – hangsúlyozta Richard Sulík. A Bosch ugyanakkor nem erősítette meg, hogy a bezárás mögött valóban politikai indokok állnak, a cégvezetés piaci tényezőkre hivatkozva döntött a bezárás mellett.
Erik Tomáš szlovák munkaügyi miniszter is kommentálta a gyárbezárás hírét, amelyről azt mondta, nem kellemes a kelet-szlovákiai régió számára, a Volvo autógyár Kassához közeli beruházására utalva ugyanakkor nem aggódik a foglalkoztatás miatt ebben a régióban. „Kassamindszent határában már épül a gyártócsarnok, az autógyár a beszállítókkal együtt 17 ezer embernek adhat munkát” – jegyezte meg a miniszter, és hozzátette, hogy két héten belül bejelenti az Európai Szociális Alap 300 millió euró értékű hatalmas projektjét, amely nyolc tevékenységi körben adhat munkát az embereknek.