23 225 négyzetméter – ekkora a kiterjedése a Festive Productions nevű brit cég walesi gyárának, ahol egész évben tart a karácsony. A vállalat disztribúciós részlegében 16 ezer pellet áll készen a termékek kiszállítására.
A bemutatótermeket barokkosan túldekorálták– természetesen karácsonyi díszekkel.
Mindegyik helyiség más és más tematikájú: az egyik az angol nyelvterületről ismert piros-fehér cukorbot színeiben csillog, a kollekció része egy hagyományos piros postaláda és egy piros telefonfülke, benne egy életnagyságú Diótörő figurával.
HERALD NEWS UPDATE
— Herald.Wales (@HeraldWales) December 15, 2023
A Cwmbran-based Tinsel manufacturer and Christmas decoration wholesaler is ramping up for the festive season with the support of a flexible £3,000,000 working capital package...https://t.co/DJ5qKLs6am#wales #heraldwales #herald #welshnews #news pic.twitter.com/8e9qcI7G8d
Egy másik a téli meseországra emlékeztet. Egy harmadikban a szürke színek dominálnak – a műfenyők és a díszek is szürkék, de a monotóniát megtöri a rózsaszín szalagok alkalmazása.
A karácsony – illetve az ünnep világi változatának – szerelmesei számára a gyár valóságos zarándokhely.
A tavalyi takarékoskodás után, a brit energiaárak visszaesése közepette a Festive Prodcutions arról számolt be, hogy megugrott az érdeklődés a termékei iránt, „és az emberek eléggé hagyományos dolgokat keresnek”.
Eme tudással felvértezve a cég felvett egy 3 millió fontos banki hitelt és felpörgette a termelést. Vevők pedig vannak:
a brit utcákon nem ritkaság a karácsonyi fényárban úszó ház, tetején a szánjában száguldó, villogó lámpákkal megvilágított Télapóval. Az új divat pedig az, hogy különböző karácsonyi témájú mintákat, például hópelyheket vagy hóembereket vetítenek a házakra.
A vállalat az első számú brit karácsonyi és egyéb díszt áruló cég, és legjobb évében 15 millió méternyi díszszalagot gyártott, amivel 1,4 milliószor lehetett volna körbetekerni a Trafalgar téren hagyományosan felállított karácsonyfát.
Tavaly még a műfenyőn is spóroltak
„A megélhetési válság közepette az emberek kerülték a drágább dolgokat, és az olyanokat, amiket drágán lehet csak üzemeltetni – például a nagy lámpafüzéreket –, de most már megint vevők rájuk, a műfenyőkkel együtt, amelyekből nem adtuk el túl sokat tavaly” – mesélte Jonathan Hughes marketing igazgató.
Azt is elmondta, cége kielemzi az eladási adatokat, hogy kiderítse, milyen a vásárlók ízlése és mit fognak keresni a jövőben.
Ennek alapján meg tudják jósolni a jövőbeli trendeket, és ezért állították ki már most a 2024-es karácsonyi kollekciójukat, miközben már tervezik 2025-öst.
A Brit Kereskedői Tanács egyik igazgatója, Kris Hamer szerint „az emberek most már készek megengedni maguknak egy kisebb luxust, különösen karácsony előtt, és a díszek azok a dolgok, amelyekre immár hajlandók többet kiadni”.
Mindez pedig jó hír a lámpafüzérektől a közel életnagyságú Polar Expressz-vonatig mindenféle dekorációt gyártó walesi városkának.
Mikulássapkában, de nem az ünnepi hangulat miatt
Aki azonban arra fogadott, hogy a Télapó igazából Ázsiában termel, az nem lőtt mellé.
A Sanghajtól 300 kilométerre, a Kína keleti részén fekvő Jivuban található a „Karácsonyi falu” – amit nem igazán lehet falunak nevezni, mivel 600 üzem található itt, amely a világ karácsonyi dekorációinak 60 százalékát ontja magából.
A dolgozók arcmaszkokban sétálnak a polcok között – nem a pandémia miatt, hanem mert szinte mindent belep a piros festék. A The Guardian szerint naponta legalább 10 arcmaszkot elhasználnak a munkások.
Inside the 'Christmas village' of Yiwu, there are 600 factories that produce 60% of all the… http://t.co/noV9iNJABo pic.twitter.com/wdveJ9uF69
— RAWW (@R_A_W_W) January 4, 2015
Az angolszász ünnepkörből ismert elfek helyett itt 10-12 órás műszakokban dolgozó emberek güriznek az európai bérek töredékéért úgy, hogy lehet, hogy nincs is sok fogalmuk a karácsonyról.
Van, aki mikulássapkában végzi a dolgát, de nem az ünnepi hangulat miatt, hanem azért, hogy ne színezze be a haját a festék.
„Műanyag zacskókba csomagolva, csillogó piros hópelyhek lógnak a többi ünnepi dísz mellett a Jivu Nemzetközi Kereskedelmi Piacon, más néven China Commodity Cityben, a kacat cuccok 4 millió négyzetméteres csodavilágában”
– jegyezte meg a brit lap.
Ez az 1 eurós boltok univerzuma, a világ minden olyan tárgyának kiállítása, amelyre nincs szükségünk, de egy irracionális pillanatban mégis úgy érezzük, hogy meg kell vásárolnunk – teszik hozzá a szerzők.
A labirintusszerű komplexumban egész utcákat szentelnek a művirágoknak és a felfújható játékoknak, aztán jönnek az esernyők és az anorákok, a műanyag vödrök és az órák.
Ez a globális fogyasztás többszintes, hatalmas emlékműve, 62 000 standba kategorizált termékekkel.
Talán jobb is, ha nem rontjuk el az ünnepi varázst azzal, hogy túl sokat gondolunk arra, hogyan készül és honnan jön a műanyag, ami immár az ünneplés elengedhetetlen kellékévé vált.