Csehországban jelenleg – akárcsak Magyarországon – az óránkénti 130 kilométeres sebesség a megengedett maximum az autópályákon, a parlament alsóháza viszont úgy döntött, a következő években
néhány szakaszon 150 km/órára növeli a megengedett maximális sebességet.
Martin Kupka cseh közlekedési miniszter azonban hangsúlyozta, hogy a módosítás nem vonatkozik minden egyes autópályára. Amint a törvény átmegy a jogalkotási folyamaton, csak az új és korszerűsített autópálya-szakaszok lesznek gyorsabbak, vagyis azok, melyeken megfelelő tájékoztatórendszer működik, ami az időjárási és látási viszonyokat figyelembe véve dinamikusan tudja változtatni a maximális megengedett sebességet. Ezt pedig az adott terület forgalmának is lehetővé kell tennie. A többi szakaszon a maximális sebességkorlátozás változatlan marad. A tárcavezető szerint két éven belül kijelölhetik az első olyan szakaszokat, melyeken végrehajtható a sebességkorlát megemelése.
A módosítás célja továbbá, hogy egyszerűsítse és egyértelműbbé tegye a járművezetők büntetőpont-rendszerét. A jelenlegi öt büntetőpontcsoport helyett csak három kategória marad. Egyes bírságok összege pedig emelkedni fog.
Martin Kupka közlekedési miniszter reméli, hogy a változtatások biztonságosabbá teszik az utakat. Az új változásokat hat hónapon belül a lehető legrészletesebben szeretné bemutatni a nyilvánosságnak. A 2024. január 1-jén hatályba lépő törvénymódosítás a közlekedési szabálysértések pontozási rendszerének megváltoztatása mellett megelőző intézkedéseket is bevezet. Ezek egyike az a lehetőség, hogy
már 17 éves kortól lehet jogosítványt szerezni, és tapasztalt sofőr felügyelete mellett vezetni.
A szakminiszter szerint ez egy olyan intézkedés, amelyre a világ más országaiban is van már példa, s amely hozzájárulhat a közúti biztonság növeléséhez. A képviselők arról is döntöttek, hogy a járművezetőknek 2024-től nem kell maguknál tartaniuk a jogosítványukat és a jármű forgalmiját.
Bevezetik továbbá az úgynevezett próbavezetői engedélyt is. Ennek megszerzése után kétéves türelmi időt szab meg a rendőrség. Martin Kupka az intézkedéseket azzal indokolta, hogy a közlekedési balesetek 11 százalékát ebbe a csoportba tartozók okozzák Csehországban.
A cseh képviselőházban ugyanakkor megbukott az a javaslat, amely szerint 18 éves kortól engedélyezték volna a buszvezetést. Mindezt csak akkor, ha az egy menetrend szerinti személyszállító jármű, melynek útvonala nem hosszabb 50 kilométernél. Ezt elsősorban a tömegközlekedésben jelenleg tapasztalható sofőrhiánnyal indokolta a módosítójavaslatot beterjesztő alsóházi képviselő. A cseh közlekedési minisztérium vezetője szerint a közúti közlekedési törvény módosítása növelné a biztonságot a cseh utakon, és arra késztetné a sofőröket, hogy körültekintőbben viselkedjenek egymással.