„Oroszország már júliusban kifizette a kőolaj tranzitdíját augusztus hónapra, de Ukrajna nem fogadta az átutalást” – közölte Robert Fico. A korábbi szlovák miniszterelnök szerint Ukrajna az Európai Unió Oroszország elleni szankcióira hivatkozva utasította vissza a pénzt, Fico ezért ismételten elítélte az ukrajnai orosz agresszió miatt bevezetett szankciókat.
„Nem működnek. A legjobban az olyan országoknak ártanak, mint Szlovákia”
– mondta, hozzáfűzve, hogy ráadásul a kőolajszállítás Ukrajna általi leállítását a Nyugatnak is szentesítenie kellett.
A szlovák Transpetrol szerint az Ukrtransznafta állította le a szállítást, ami a Barátság kőolajvezeték déli, ukrajnai ágát, tehát Szlovákiát, Magyarországot és Csehországot érinti. Oroszország ezen napi 250 ezer hordó kőolajat szállított, elsősorban a magyar Molnak, illetve a Slovnaftnak, valamint a PKN Orlen társasághoz tartozó Unipetrolnak. A Lengyelországba és Németországba történő szállítás Fehéroroszország területén keresztül továbbra is működik. „Megerősíthetjük, hogy az orosz Transznyeft által fizetett ukrajnai tranzitdíjat visszautalta a bank a cégnek. Emiatt az ukrán Ukrtransznafta leállította a kőolajszállítást, így a Barátság kőolajvezetéken Szlovákia területén keresztül szünetel a szállítás” – közölte korábban Linda Vaškovičová, a Transpetrol vezérigazgatójának irodavezetője. Hozzátette, hogy a szlovák gazdasági minisztérium dolgozik a helyzet megoldásán.
Ahogy arról az Infostart beszámolt, közben a magyar Mol már jelezte: egyeztetést folytatott az ukrán és az orosz féllel a Barátság vezeték újraindításáról, és
átutalta az ukrajnai szakasz használatért fizetendő tranzitdíjat.
A díjkötelezettség átvállalásával a Mol gyors megoldást nyújtott a problémára, újraindulhat a kőolajszállítás – olvasható a társaság szerdai közleményében.
Szerda délután a szlovák gazdasági tárca közölte, hogy "a fizetéssel előállt probléma eltávolítása után" helyreállt a Szlovákiába irányuló szállítás a Barátság kőolajvezeték déli ágán. (A Mol szerda délutáni közlése szerint csütörtökön Magyarországra is megérkezik az olaj.)
Szakértők szerint egyébként létezik egy másik lehetőség a Barátság-kőolajvezeték helyett, mégpedig az Adria. Az Energie pre vás szakportál elemzői viszont azt mondják, hogy a Horvátországot átszelő vezeték nem tud annyi olajat pumpálni, hogy fedezze Szlovákia és Magyarország szükségleteit. Jozef Badida energetikai szakértő szerint az sem világos, merre mozdulnak el az árak. Úgy véli, hogy stagnálhatnak is, de minden bizonnyal ismét emelkedés várható. „A fölgáz továbbra is érkezik, a kőolajat viszont leállították. Miért van az, hogy a gázért fizetett összeget elfogadták, a kőolajért viszont nem?” – tette fel a kérdést az energetikai szakértő.