Az Anglia és Európa közötti kompátkelő, a doveri kikötő felé tartó autópálya lassan már nem közútra, hanem három-négy sávos vasúti pályára emlékeztet. Az autópályán egymást érik a kamionok, és már a hétvégén akár 25 órás késésbe kerültek a sofőrök a megadugó miatt. Mindennek nyomán elkezdett megromlani a kamionokban szállított és az unióba exportált élelmiszer.
Az ok a húsvéti ünnepek előtt megugrott forgalom, a rossz idő és az anyagi gondokba került P&O kompvállalat felfüggesztett útvonalai.
(A cég emlékezetes módon és teljesen váratlanul több száz dolgozóját bocsájtotta el márciusban egy Zoom-híváson keresztül, ami politikai botrányt kavart Nagy-Britanniában).
A most kialakult hatalmas dugó miatt az élelmiszerexportőr cégek kemény lobbizásba kezdtek, hogy a termékeiket szállító kamionok kapjanak prioritást a kikötőbe való eljutáshoz és az átkeléshez.
„Ha hétfőn berakodunk egy bárányhússzállítmányt, akkor az elvárás az, hogy keddre leszállítsuk Németországba az árut” – mondta Graham Eardley, a nevét viselő cég vezetője a BBC-nek. A késlekedés miatt a termékünk értéke óráról órára zuhan – tette hozzá.
A helyzetet tovább komplikálja a sofőrök munkáját szabályozó rendelkezés, hogy a francia oldalra, azaz
Calais-be átérve 11 órás pihenőt kell tartaniuk, mert a dugóban való ücsörgés nem számít annak.
A Brit Húsfeldolgozók Szövetsége szerint egyes tagjaik kamionjai 24 órán át vesztegelnek, ami miatt megromlik a hús és más áru.
A szállítók pedig kiszámolták, hogy kamiononként akár 360 ezer forintnyi fontot veszítenek a veszteglés miatt.
Mindezek eredményeként beindult a briteknél az egymásra mutogatás. A Közlekedési Minisztérium közölte: „rendszeresen felülvizsgálják a közlekedési intézkedéseket, de a helyzet a P&O kompcég elfogadhatatlan lépései miatt alakult ki, azaz azért, mert mindenféle figyelmeztetés nélkül elbocsájtottak 800 dolgozót”.
A vállalat azt állítja, hogy jövő héten felújítja az összeköttetést a francia parttal, amennyiben megkapja a szabályozószerv jóváhagyását.
Közben a civil utazók számára azt javasolják, hogy
ha a tenger alatt futó Csalagúton kívánnak átjutni a francia oldalra, akkor hozzanak magukkal elegendő élelmiszert,
mert hosszú várakozásra kell felkészülniük.