„Nincs dízel, nincs benzin” – fogalmazott az ország északi részére küldött BBC-riporter. Nagy-Britanniát, a világ ötödik legnagyobb gazdaságát ezekben a napokban így lehetne leírni:
bezárt benzinkutak, üzemanyag-fejadag, pánikvásárlás és a polcokról eltűnő áru.
Minderre a leegyszerűsítő magyarázat az, hogy a brexit miatt elvándoroltak a kelet-közép európai kamionsofőrök, és a problémát tetézte a Covid-19.
Ama hírek után, hogy a fuvarozási gondok miatt fennáll a veszély, hogy sok brit család marad karácsonyi pulyka nélkül, a kormány mozgásba lendült. 10,5 ezer ideiglenes vízumot adnak ki külföldi kamionosoknak és baromfiipari dolgozóknak fele-fele arányban, hogy karácsonyig egyben tudják tartani az ellátási láncot.
„Elég benzin van az országban” – magyarázta Grant Shapps közlekedési miniszter, aki az egyik fuvaros szervezetet vádolta meg, hogy felvásárlási pánikot robbantott ki. A miniszter megerősítette: a kormány nem akar hosszú távon külföldi sofőrökre támaszkodni és meg kell oldani a hazai szektort sújtó problémákat.
De hogyan?
A sofőrök a YouTube-on vallanak arról, hogy a fiatalok számára miért nem vonzó a kamionos életforma. „Négy órába telik, mire a Tescóban ki lehet rakodni. Nem csoda, hogy senki sem akarja ezt a munkát… máshol ez 40 perc lenne” – fogalmazott egyikük. A brit kormány most mégis egymillió, kamionos jogosítvánnyal rendelkező embert akart visszacsábítani az ágazatba és 4000 új nyergesvontató-sofőrt akar kiképezni, ami viszont hónapokba telik.
Emellett felfüggesztik a fuvarozó cégekre vonatkozó versenyszabályozást, így azok könnyebben feltölthetik a riválisok benzinkútjait. Az is szóba került, hogy katonai sofőröket alkalmaznak majd, bár ágazati szakértők szerint ezek nem annyira képzettek, hogy a finomítókban maguk tudjanak betankolni, majd a benzinkutaknál lefejteni a szállítmányt – ahogy sok civil sofőr teszi. (Ezeket a lapértesüléseket George Eustice környezetvédelmi miniszter cáfolta is azóta).
Segít-e a vízumkönnyítés?
A Brit Iparkamara szerint a kormány intézkedése „kevés” és nem tudja kezelni a problémát. Hasonló a véleménye Edwin Atemának, az európai fuvarosokat képviselő holland FNV-VNB alapítvány vezetőjének, aki a BBC-nek azt monda:
a sofőrök már a pandémia előtt elvesztették a hitüket a „beteg ágazatban és a lábukkal szavaztak”.
A multik letörik az árakat, kizsákmányolják a sofőröket és nem tartják be a szabályozást – állította az európai állapotokról.
Ahhoz, hogy a britek sofőröket tudjanak magukhoz csábítani, sok kérdésre kell választ találni. Például arra, hogy hol tudnak olcsón megszállni a hétvégén – mert a kamionban tilos aludniuk –, valamint, hogy miért nincs egységes munkaerőszabályozás, és miért versenyezhetnek a brit fuvaroscégek egymással a munkafeltételek terén.
„Az európai kamionos ágazatnak egy Marshall-tervre van szüksége, hogy visszarángassák a felszínre – és az európai sofőrök nem fognak visszamenni, hogy kisegítsék a britek abból a… – és itt egy trágár szót használt Edwin Atema –, amit csináltak maguknak.”