A felmérés szerint év közben a vásárlók csupán 12 százaléka szerzi be a karácsonyi ajándékokat, így az utolsó pillanatra hagyott vásárlást egyre több vásárlónál tapasztalják az üzletközpontban.
A felmérést végző pozsonyi bevásárlóközpont sales managere, Katarína Michaliaková szerint ennek oka a széles és színes kínálat a boltokban, amelyek még december 24-én is nyitva tartanak. Tapasztalata szerint
a szlovákok vásárlóerejének növekedése is hozzájárult ahhoz, hogy sokkal spontánabb módon és kevesebb tervezéssel költenek ajándékokra.
Már év közben is tapasztalható volt, hogy bár az emberek kevesebbet vásároltak idén, ám minőségibb és drágább termékekre költöttek. A Focus ügynökség által készített közvéleménykutatás eredménye azt mutatja, hogy a szlovákok nagy része tudatosabb a karácsonyi ajándékokra szánt anyagi keret tekintetében.
Az ügynökség felmérése szerint az emberek majdnem fele 50-200 eurót költ az idei évben karácsonyi ajándékokra.
A megkérdezettek harmada költ 200 euró feletti összeget,
és 500 eurónál többet csak a szlovákok 3 százaléka szán karácsonyi ajándékra. A kutatás arra is rámutat, hogy a megkérdezettek 12 százaléka még 50 eurót sem költ szerettei ajándékaira, ebből 4 százalék 30 euró alatti összeget szán erre a célra.
A Focus ügynökség igazgatója, Martin Slosiarik szociológus hozzáfűzte:
„Pozitív hír, hogy a szlovákok jelentős része az anyagiak tekintetében felelősségteljes. Tudatosítják ugyanis, hogy
az év legszebb ünnepe nem lehet anyagi csapda a következő hónapokra,
még ha legszívesebben mindenki drága ajándékkal lepné is meg a partnerét vagy gyermekét.”
A válaszadók 7 százaléka számol azzal a lehetőséggel, hogy a karácsonyi ajándékokra szánt összeget kölcsönkéri. Leggyakrabban egy családtagtól, baráttól vagy ismerőstől kérnek, de 2,5 százalékuk valamelyik pénzügyi intézettől vesz fel hitelt.
Az idei évben az ajándékozási
lista élén még mindig a ruházati cikkek
és cipők helyezkednek el, második helyen végeztek a kozmetikai cikkek és a harmadik leggyakrabban vásárolt ajándék az elektronikai termék. A megkérdezettek 10 százaléka könyvet, CD-t, vagy DVD-t választ.