A Google tíz éven át blokkolta a rivális online hirdetők reklámjait találati listáján – így látja az Európai Bizottság és ezért masszív büntetést varrt az amerikai internetes óriás anyacége, az Alphabet nyakába. A Google jelszava a kezdetekben egy idealistán csengő mondat, „ne tégy rosszat” volt – mostanra azonban a vállalat behálózta a világot, hatalmas reklámösszegeket termel a felhasználói által ingyen átadott személyes adatokból bányászó algoritmusaival, és a hatóságok szerint vissza is él domináns pozíciójával.
Az EU most sorozatban harmadik, a vártnál nagyobb büntetéssel sújtotta a céget, kevesebb mint két évvel egy hasonló szankció után.
Az Alphabet így Európában már 8,2 milliárd dollárnyi bírságot gyűjtött be magának. Az Unió versenyügyi biztosa, Margarethe Vestager szerint a cég a versenyt akadályozó módon korlátozta 2006 és 16 között a nem alá tartozó versenytársak megjelenését a keresési találatok között. Ezzel „megtagadta a lehetőséget más cégekről, hogy fair módon versenyezzenek és fejlesztéseket hajtsanak végre”. A kihágás „komoly és hosszan tartó” volt – tette hozzá a biztos.
Az EU a Google online hirdetéseiben érintett AdSense üzletágára fókuszált. Ez szöveges reklámokat generál az egyéb weboldalak számára, a rajtuk folytatott keresések alapján. 2006-ban a Google közölte egyes vállalkozásokkal: ha nagyobb részesedést akarnak a keresési találatok alapján érkező megrendelésekből, akkor kizárólag az AdSense-t telepíthetik az oldalukra. 2009-ben a cég lazított feltételein és rivális reklámokat is engedélyezett a partnerek oldalain, de kikötötte, hogy a Google-reklámokat az oldalnak arra részére tegyék, amelyet a a felhasználók könnyebben észrevesznek. Ezt a feltételt végül 2016-ban törölték.
Az EU szerint a Google domináns szerepet játszott a vizsgált időszak során az Európai Gazdasági Térségben, amelybe az uniós tagállamok mellett Norvégia, Izland és Liechtenstein is beletartozik.
„Azért vezették be a feltételeket, hogy kizárják a riválisokat a piacról”
– mondta az Európai Biztos. Az eredmény pedig az volt, hogy az amerikai technológiai cég 85 százalékos részesedéssel működött az időszakban.
A Google azzal próbálja elejét venni a további büntetéseknek, hogy módosítja módszerét, amivel az európai piacon megjeleníti az online reklámokat. Emellett az Android telefon-felhasználóknak alternatív böngészőt és keresőprogramot ajánl. Az európai felhasználók az utóbbi hetekben már láthatták a versenytársak oldalaira mutató linkeket a Google-kereső találati listáján, a Google saját ajánlatai és a fizetett hirdetések felett. A cég azt mondja: odafigyel az EU Bizottság érveire és a következő hónapokban „Európában frissíti termékeit”.