Komoly gonddal néznek szembe a szlovákiai fuvarozócégek: nincs, ki vezesse a járműveiket. A sofőrhiány miatt néhány vállalatot a csőd fenyeget. Az ágazat képviselői azt mondják,
a jelenleginél magasabb bért nem tudnak fizetni az alkalmazottaiknak a magas adóterhek miatt.
Pavol Hudák, a fuvarozó társaságokat tömörítő ČESMAD társulás alelnöke a megoldást abban látja, hogy az állam tekintsen el a sofőröknek fizetett úgynevezett zsebpénz megadóztatásától. Ez a nem kötelező, önkéntes alapon működő hozzájárulás ez évtől adóköteles, ám a fuvarozók többsége kifizette a sofőrjeinek, mert attól tartottak, hogy ha nem növekedik azok bevétele, más munka után néznek, esetleg külföldre távoznak. Összehasonlításképpen:
amíg Németországban a havi zsebpénz elérheti a 200 eurót, addig Szlovákiában akkor is csak 150 eurót kapnának a sofőrök egy hónapban, ha az összeg után nem kéne adózni.
De még a szomszédos Csehországban is jobb a helyzet, mint Szlovákiában.
Az érdekképviselet adatai szerint már eddig is 7-8 ezren vállalnak munkát külföldön hivatásos sofőrként.
Nagyon magas az útadó
Pavol Hudák szerint ha belátható időn belül nem lesz javulás az ágazatban, akkor néhány fuvarozó társaság a csőd szélére sodródhat. A ČESMAD a héten tárgyalásokat folytatott a pénzügyminisztérium államtitkárával, akitől azt az ígéretet kapták, hogy Peter Kažimír pénzügyminiszter elé tárják az ügyet, és ismertetik vele a fuvarozók panaszait.
A fizetések emelése akkor is lehetségessé válna, ha csökkenne az útadó, amely a második legmagasabb az Európai Unió tagállamai közül.
Egy 40 tonnás kamion esetében közel 2200 euró, míg például Ausztriában ennek az összegnek a fele, Dániában pedig csupán a negyede.
„Nem várunk csodát, nem gondoljuk, hogy valaki varázsütésre a felére csökkenti a kiadásainkat, de szükség van a változásra ahhoz, hogy meg tudjuk tartani a sofőrjeinket” – mondta a fuvarozók érdekképviseletében Pavol Hudák.
A sofőrhiány nemcsak a szlovákiai teherszállítókat veszélyezteti, a fővárosban autóbusz- és villamosvezetőből is kevés van. A pozsonyi tömegközlekedési vállalat bejelentette, hogy a hetek óta tartó toborzókampány ellenére sem jelentkezett kellő számú érdeklődő, ezért kénytelenek több tucat ukrán munkavállalót alkalmazni.