Méregdrága megoldás a dízelbotrányra

Infostart
2017. augusztus 3. 13:27
A légszennyezés visszaszorítása érdekében megállapodás született a dízelmeghajtású autók szoftverátalakításáról a Berlinben rendezett "dízel-csúcsértekezleten". Ennek értelmében az autógyárak költségére az euro-5, és az euro-6 normás kocsikat olyan új szoftverrel látják el, amely a jármű nitrogénoxid-kibocsátását közel egy-harmaddal csökkenti.

Németország közútjain csaknem ötvenmillió autó közlekedik. Minden harmadik dízelmeghajtású. A két évvel ezelőtt kirobbant emissziós botrány ráirányította a közvélemény figyelmét is a dízelautók szerfelett magas légszennyezésére. Miután a környezetvédők követelni kezdték, hogy tiltsák be a dízelmeghajtású járművek forgalmát, a kormány és az autógyárak csúcsértekezlet keretében döntést hoztak az érintett járművek károsanyag-kibocsátásának csökkentéséről.

A Berlinben tartott konferencián az öt német gépkocsikonszern vezetői közölték, hogy saját költségükre átalakítják több mint 5 millió dízelautó szoftverjét, amelynek következtében átlagosan 25-30 százalékkal kevesebb nitrogén-dioxid kerül majd a levegőbe. Az intézkedés az euro-5, valamint az euro-6 normás kocsikra vonatkozik.

Az autógyárak késznek mutatkoztak arra is, hogy ha valaki az év végéig eladja régebbi dízel típusú kocsiját és újat vesz, legalább kétezer euró jutalomban is részesül.

Az értekezleten megállapodtak abban is, hogy fél milliárd euró értékben pénzalapot létesítenek környezetkímélő városi közlekedés kialakítására.

Az alap anyagi feltételét a kormány és az öt német gépkocsikonszern fele-fele arányban biztosítja. A közlekedési miniszter elmondta, hogy a szoftverfrissítés eredményességét a jövőben szúrópróbaszerűen, rendszeresen ellenőrzik majd valós, utcai körülmények között.

A tanácskozáson szintén résztvevő környezetvédelmi miniszter a helyes irányba mutató első lépésnek nevezte a több mint ötmillió dízelautó szoftverjének átalakítását, de hangsúlyozta, hogy a fontolóra kell venni a hardverfrissítést is, ami a gyakorlatban új alkatrészek beépítését is jelenti.

Becslések szerint a szoftverátalakítás gépkocsikként 100, míg a hardverfrissítés akár másfél ezer euróba is kerülhet.

A német autóklub, az ADAC üdvözölte ugyan a megállapodást, de sajnálatosnak nevezte, hogy a politika meghajolt az ipar előtt és megelégedett a szoftverfrissítéssel, ugyanis hardverfrissítéssel akár 90 százalékkal is csökkenteni lehetne a károsanyag-kibocsátást.

Még élesebb bírálat hangzott el a nemzetközi környezetvédő szervezet, a Greenpeace szóvivője részéről, aki úgy vélte,hogy „a kormány oxigénsátorba helyezett egy haldokló motort ahelyett, hogy emberek millióit védené meg a dízelautók kipufogógázától."


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Méregdrága megoldás a dízelbotrányra
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást