Nyitókép: Live Science/ Martinez et al., 2023, PLOS One

Tudományosan bizonyított: az ókori egyiptomi művészek is hibáztak

Infostart
2023. július 22. 17:24
Egy friss tudományos tanulmány szerint az ókori egyiptomi alkotóművészek valamit igencsak elronthattak, amikor több mint háromezer évvel ezelőtt egy fáraóportrét festettek meg az egyik nekropolisz sírjában.

A PLOS One folyóiratban július 12-én jelent meg egy tanulmány, annak a vizsgálatnak az eredményeiről számol be, amelyet egy nemzetközi kutatócsoport végzett el II. Ramszesz fáraó festményén. Az alkotás egy Nakhtamun nevű tisztviselő sírjában található, az ókori Théba, azaz a mai Luxor közelében – írja a LiveScience.

A kutatás célja alapvetően annak feltárása volt, hogy milyen módszerekkel, milyen munkafázisokkal, eszközökkel és anyagokkal dolgozhattak az ókori egyiptomi művészek. A vizsgálat tárgyául választott falfestményről korábban az ókori régészek azt feltételezték, hogy azt ábrázolta, ahogy II. Ramszesz fáraó éppen megsiratja apja halálát.

A nemzetközi tudóscsoport egy speciális röntgenvizsgálatnak vetette alá a falfestményt annak érdekében, hogy láthatóvá váljanak a képről háromezer év alatt eltűnt részletek, illetve a festmény készítése során felhasznált festékrétegek is.

A kutatók a röntgen-fluoreszcens képalkotás (XRF) egyik hordozható változatát használva, speciális röntgensugárzást használtak a festmény beszkennelésére. Az elkészült vizsgálati eredmény a kutatók szerint teljesen új megvilágításba helyezte a festményt.

LiveScience/Martinez et al., 2023, PLOS One

A kutatócsapat arra a megállapításra jutott, hogy a festményen II. Ramszesz valójában nem az apjával, hanem Ptah-val, a kézművesek ókori egyiptomi istenével áll szemben. A vizsgálat után tisztán kirajzolódó kép szerint a festményen II. Ramszesz egy kultikus lombkorona alatt áll, miközben az előtte trónoló figura egyértelműen Ptah isten, nem pedig elhunyt apja, I. Szeti.

A képről megszerzett friss információként a kutatás még megállapította azt is, hogy a falfestményen az ókori egyiptomi szokásoktól teljesen eltérő módon nemcsak borostával, hanem még kiálló ádámcsutkával is volt ábrázolva II. Ramszesz.

A vizsgálat feltárt egy konkrét javítást is a képen. Kiderült ugyanis a röntgenes szkennelés alapján, hogy a fáraó nyakánál levő gallért az ókori festője átfestette egy teljesen más formájú gallérra. A kutatók szerint a fáraót eredetileg egy olyan "shebyu" gallért viselve ábrázolták, amely népszerű volt a 20. dinasztia idején (i.e. 1186-tól 1070-ig), de II. Ramszesz uralkodása alatt viszont nem használták.

A kutatók szerint a shebyu gallért valószínűleg ezért átfestették, és egy "wesekh" típusú nyakláncékszerrel helyettesítették, amelyet II. Ramszesz uralkodása idején viseltek. Így a festményt eredetileg a 20. dinasztia idején készíthették, évtizedekkel II. Ramszesz halála után, és valószínűleg az történhetett, hogy amikor a művészek rájöttek, hogy rossz típusú nyakláncot festettek II. Ramszeszre, akkor kijavították.

A kutatók arra a kérdésre nem találtak választ, hogy II. Ramszesz vajon miért van borostával az állán ábrázolva ezen a festményen, amikor a fáraókat általában borotváltan vagy szakállal ábrázolták az ókori egyiptomiak. De arra sem sikerült magyarázatot találni, hogy a fáraóábrázolásoknál nem szokásos kiálló ádámcsutka hogyan kerülhetett fel a festményre.

Ugyanakkor Philippe Martinez, a Sorbonne Egyetem és a Francia Nemzeti Tudományos Kutatási Központ (CNRS) molekuláris régésze ezekről az anomáliákról a Live Science-nek nyilatkozva úgy vélte, hogy II. Ramszesz kiálló ádámcsutkája lehet, hogy az átfestés során kerülhetett rá a falfestményre, valószínűleg kapkodás közben, tévedésből.