Új eszközt vetnek be a gyorshajtók ellen

Infostart
2021. szeptember 25. 07:20
Az okosfekvőrendőr csak azokat bünteti, akik túllépik a megengedett sebességet.

Elméletileg a sebességcsillapításra szánt forgalomtechnika útakadálynak, azaz a fekvőrendőrnek olyan kialakítása kell legyen, hogy az arra haladó jármű, ha betartja az útvonalra előirt sebességkorlátot, akkor „stresszmentesen” át tud haladni rajta. A fekvőrendőrök kialakítása azonban nem mindig sikerül így, és nemcsak a kivitelezés minősége miatt, hanem a járművek sokfélesége is nehezíti a mindenkire hatni kívánó fekvőrendőrök kiépítését.

A fekvőrendőrök ezért nem tartoznak az autósok által kedvelt útelemek közé, ahol lehet igyekeznek kikerülni őket, mert mindig ad feladatot a sofőrnek Ráadásul azokon az útszakaszokon, ahol kiépítik őket, megnő a forgalom zajszintje és a károsanyag-kibocsátása a lassítások és gyorsítások miatt. Emellett a megkülönböztető jelzéseket használó járműveknek ugyanúgy lassítaniuk kell, így később érkeznek meg a riasztási helyszínükre.

A svéd Edeva cég fejlesztett ki egy Actibumps nevű eszközt, amely a fekvőrendőrök feladatát láthatja el. A megoldás lényege, hogy egy süllyeszthető rámpát építenek be az útfelületbe, amely alaphelyzetében egysíkú az útburkolattal. Az eszköz vezérlését egy sebességmérővel kötik össze, amely akkor aktiválja az Actibumps-ot, ha valaki az adott útszakaszon megengedett sebességet túllépve közelít. Ilyenkor a rámpa egyik oldala lesüllyed, így kialakul egy perem, ami „ütést mér” a futóműre – írja a kreszvaltozas.hu.

Mivel a rendszer digitális vezérlésű, és kamera is tartozik hozzá, így szoftveresen képes felismerni a megkülönböztető jelzést használó autókat – mentő, tűzoltó, rendőr – és a közeledésükkor nem aktiválja az „ugratót”.

A rendszer három helyszínen telepítették Svédországban, egy helyszínen pedig Ausztráliában (itt több eszközt is egy egyetemi területen). A használati tapasztalatok leiratait átnézve az eszközök eredményessége szembeszökő. Átlagosan 80 százalékkal csökkent az adott útvonalon a gyorshajtások száma. A járművezetők jellemzően a megengedett sebeség alá lassítanak az Actibumps közelében – a gyártó cég maximum 50 km/óra vagy annál alacsonyabb megengedett sebességű útszakaszokra javasolja a használatot.

A teljes korlátozott útvonalszakaszon is csökkent a járművek átlagsebessége. Mindemellett csökkent a telepítési helyeken a korábbi kiépített fekvőrendőrös időszakhoz képest az útszakasz mellett mérhető forgalmi zajszint.