Kedden több uniós fogyasztójogi, illetve fogyasztóvédelmi szervezet, köztük a legnagyobbnak számító European Consumer Organization (BEUC) is panaszt nyújtott be több tagállami hatóságnál a kínai ByteDance kezében lévő TikTok videomegosztó szolgáltatás jogszabályokba ütköző működési feltételei miatt – írja a hwsw.hu.
A szervezetek szerint különösen aggasztó, hogy az elsősorban tinédzserek körében közkedvelt szolgáltatás nem védi kellőképpen a felhasználókat a bujtatott reklámoktól és az egyéb, káros tartalmaktól. A legfontosabb probléma, hogy a szolgáltatás felhasználói feltételei nem elég világosan vannak megfogalmazva, illetve nem biztosítják az őket megillető jogokat a felhasználók számára. Komoly aggodalomra adhat okot emellett, hogy a TikTok visszavonhatatlan jogot formál a feltöltött tartalmak disztribúciójára és reprodukálására.
A szolgáltatáson belül értékesített virtuális javakra vonatkozó feltételekkel is probléma lehet, arról a virtuális pénzről van szó, melyből a felhasználók virtuális ajándékokat vásárolhatnak. Szintén problémás jelenség a TikTokon meglehetősen nagy gyakorisággal előforduló rejtett reklámozás, illetve nem egyértelműek, illetve nem szolgáltatnak kellő védelmet a kiskorú felhasználók számára a szolgáltatás adatvédelmi feltételei sem.
Tavaly októberben Magyarországon is vizsgálatot indított a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), mert azt valószínűsíti, hogy a TikTok nem a jóhiszeműség és tisztesség alapelvének megfelelően elvárható szakmai gondossággal tájékoztatja a fogyasztókat az online platform működésére vonatkozó lényeges információkról – így például a szolgáltatás igénybevétele során kezelt adatok köréről és azok felhasználásáról. A vizsgálat jelenleg is zajlik.